Aankooptips occasions: Saab 9-3 (2003-2012)

Sinds 2003 kennen we de tweede generatie Saab 9-3, gebouwd op het GM Epsilon platform waarop bijvoorbeeld ook de Opel Vectra gebaseerd is. In 2008 volgde een facelift die zowel in- als exterieur op een hoger plan bracht. Vanaf datzelfde jaar werd deze Saab ook leverbaar met het zogenaamde XWD, oftewel vierwielaandrijving. Zichtbaarder was de keuze voor een carrosserievariant: dat kon een sedan, een stationwagen (SportCombi geheten) of een cabriolet zijn. De motorkeuze was uitgebreider: vier- of zescilinder benzinemotoren van 122 tot 280 pk. Dieselen kan met viercilinders van 120 tot 179 pk. De echte wannahave 9-3 is de Turbo X, met zijn 280 pk sterke V6 en vierwielaandrijving. -------- Bekijk alle Saab 9-3 occasions op Marktplaats --------

Aandachtspunten

De Saab 9-3 is een fijne, comfortabele auto die bovendien betrouwbaar is. Er zijn nog wel een paar kleine zaken om in het achterhoofd te houden bij het kopen van een gebruikt exemplaar: De voorveren breken soms. Dat is te herkennen aan een sporadisch 'ploink'-geluid, maar meestal komt het pas bij de apk naar voren. Ook willen de bovenste draagarmen aan de achterzijde wel eens speling vertonen als ze meer dan anderhalve ton achter de kiezen hebben. Dit is mede te herkennen aan schuin afgesleten - of 'gecupte' - banden. Tenslotte waren auto’s van vóór 2006 gevoelig voor regenwaterlekkage via het interieurfilter, maar hier is wel een kapje voor van een paar tientjes. Deze is te bestellen en monteren bij de dealer.

Tweedehands Saab 9-3

Op Marktplaats staan op moment van schrijven ruim 400 9-3’s te koop van deze generatie. Daarvan heeft 64% een benzinemotor, 7,5% rijdt op benzine en lpg, en 29% is een diesel. 27% van de exemplaren beschikt over een automatische versnellingsbak. De meeste (86%) 9-3's hebben cruise-control. 57% heeft parkeersensoren en bijna de helft is voorzien van comfortabele lederen bekleding. Prijzen beginnen rond de 1.500 euro voor een exemplaar met ongeveer drie ton op de klok. Een (relatief) jong exemplaar gaat weg voor ongeveer 25.000 euro, met een zeldzame uitschieter naar 35.000 voor de cabrio-versie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam