Dit zal je wel herkennen… Er komt een leuke auto voorbij, maar bij de dealer hebben ze hem nooit nieuw te koop gehad. De verklaring voor dit fenomeen: er zijn ook modellen die niet op de Nederlandse automarkt verschijnen, maar wel in andere delen van de wereld. Zo bleef de tweede generatie Renault Safrane ons bespaard en met de Saab 9-3X maakten we evenmin kennis.
Safrane blijft verleden tijd
De eerste
Renault Safrane kwam in 1992 op de markt als opvolger van de Renault 25. De auto had een behoorlijk luxe uitrusting met onder meer een
sprekende boordcomputer. De topversie van de Renault Safrane was de Biturbo met een 3,0 liter V6-motor en 268 pk. De Safrane ging, na een facelift in ’96, in 2000 van de markt en twee jaar later kreeg ‘ie opvolging van de Renault Vel Satis, een
futuristisch model dat maar weinig werd verkocht (ruim 2.000 exemplaren in Nederland in zeven jaar). Reden: Europeanen hebben het niet zo op grote auto’s uit Frankrijk. Citroën probeert het vandaag de dag met een
compleet nieuw luxemerk, maar Renault houdt het in deze hoek van de markt even voor gezien. Vandaar dat de nieuwste generatie Renault Safrane, geproduceerd sinds 2008, hier helemaal niet te koop is. Alleen in het Midden-Oosten is ‘ie beschikbaar. Deze Safrane is stiekem helemaal geen Renault overigens: het is een Samsung QM5 met het bekende wybertje op de neus.
Liefhebbers van grote Renaults kunnen maar beter naar de dealer in het Midden-Oosten gaan…
Niet de kleine, wel de grote
Saab werd in 2000 volledig overgenomen door het autoconcern General Motors. Merken als Opel en Chevrolet maken hier ook onderdeel van uit en de Saabs gingen veel techniek delen met andere modellen uit het concern. In de laatste jaren van het merk Saab kwamen er steeds meer schaamteloos gekopieerde modellen met een Saab-logo’tje erop. Wij kregen bijvoorbeeld de grote, totaal niet in het gangbare formaat van het merk vallende SUV Saab 9-7X. Dit was niet veel meer dan een Chevrolet Trailblazer met een Saab-achtige neus. Er was ook een kleinere, sympathiekere, toch wat meer Europees aandoend model met vierwielaandrijving: de Saab 9-2X. Je hoeft niet moeilijk met de ogen te knijpen om te zien dat dit stiekem een Subaru Impreza Plus is. En toch is ‘ie lekker eigenwijs en wat meer Saab dan zijn kolossale broer. In Amerika werd het model gevoerd, maar waarom kregen wij hem hier niet? We kunnen het niet meer nagaan bij het merk zelf: Saab is sinds eind 2011 failliet.
Leuker dan een Impreza, logischer dan een Trailblazer, maar niet voor ons: de Saab 9-2X
Meer voorbeelden: volg Marktplaats Autojournaal!
Er zijn nog
veel meer voorbeelden van leuke auto’s die hier nooit officieel gevoerd zijn. Zo bleven vele sedans ons bespaard, kregen we geen luxe Japanners en ook sommige kleine, guitige auto’s uit het land van de rijzende zon kwamen nooit naar hier.