Victor Houdini

Het zal ook heus wel (weer) een beetje aan mij liggen, maar ik kon een ‘grmpf…’ niet onderdrukken toen ik hoorde dat Spyker Cars niet meer in surseance verkeert dankzij een (niet nader genoemde) geldschieter. Die heeft Victor Muller met 4,5 miljoen euro uit de brand geholpen; alweer met piepende banden langs de afgrond. In een Saab Cabriolet ditmaal, want daarin schijnt de op Mallorca woonachtige Victor M. zich tegenwoordig te verplaatsen. Dat begrijp ik wel, want zo’n Saab rijdt beter dan de gemiddelde Spyker die uit de ‘fabriek’ in Zeewolde rolde. Zelden werd een auto raker getypeerd dan de Spyker C8 door Jeremy Clarkson (waarmee ik het overigens maar zelden eens was als het eens een keer gewoon over auto’s ging in dat 'over de top' amusementsprogramma): een mode-accessoire voor te rijke rappers. Dat was pijnlijk touché bij de eerzuchtige Muller, net als de overwegend kleine kritiekpuntjes die de Nederlandse (dus licht chauvinistische) autopers te berde durfde te brengen. Uiteindelijk werd Spyker als automerk door niemand meer serieus genomen, behalve door Victor zelf uiteraard. Hij heeft vervolgens gepoogd zichzelf onsterfelijk te maken als redder van Saab. We weten inmiddels hoe dat is afgelopen. De rechtszaak die hij tegen GM (de oude eigenaar van Saab) aanspande omdat hij door de Amerikanen tegen zou zijn gewerkt, heeft hij uiteraard verloren. Feit is, dat er inmiddels vele tientallen miljoenen in Spyker Cars zijn verbrand. Geld van diverse zakenvrienden/investeerders en vooral ook van Muller zelf. Hij moe(s)t op zoek naar steeds schimmiger figuren om de zaak van de ondergang te redden. En dat is jammer, want met iets meer realiteitszin en redelijkheid had het best iets kunnen worden met het sportwagenontwerp van de tamelijk geniale Maarten de Bruijn. Spyker had het in zich een soort Pagani te worden. Hoe het moet, bewijst de familie Donkervoort. Al decennialang met de voeten stevig op de grond, daar waar Muller nu bezig schijnt te zijn met elektrisch aangedreven vliegtuigen. Okay, de grote Soichiro Honda had het altijd over ‘the power of dreams’. En die kracht gun ik uiteraard iedereen. Ook de mannen van het zeer recent weer tot leven gewekte Artega. Waar kennen we dat (Duitse) sportwagenmerk ook alweer van? Juist, het Artega-chassis vormde de basis voor de Spyker Venator die vorig jaar in productie zou gaan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam