Aankooptips occasions: Saab 9-5 (1997-2010)

Liefst dertien jaar bleef de Saab 9-5, de opvolger van de Saab 9000, op de markt, met facelifts in 2001 in 2005. Niet alleen de modelserie was een lang leven beschoren, ook de individuele exemplaren gaan in de regel lang mee. Het is niet ongebruikelijk dat je 9-5’s met drie ton of nog veel meer op de teller treft. Sterker nog: slechts iets meer dan een derde heeft minder dan 200.000 km op de teller staan. Hieronder lees je waar je op moet letten als je voor een 9-5 in de markt bent. -------- Bekijk alle Saab 9-5 occasions op Marktplaats --------

Aandachtspunten

De 9-5 heeft een ingetogen, degelijk uiterlijk, een hoog kwaliteitsniveau en is goedkoper dan zijn Duitse concurrenten. Een prima keuze dus; maar let voordat je een proefrit gaat maken wel even op de volgende zaken: Bij de B205 en B235 viercilinders t/m 2003 ontstond er soms motorschade door olieproblemen. Vanaf modeljaar 2004 werd er carterventilatie toegepast en was het probleem opgelost. Voor de eerdere modellen kwam er ook een fix, de zogenaamde MOD 6. Check altijd goed of die ook daadwerkelijk is doorgevoerd, te herkennen aan een rubberen slang aan de zijkant van de olievulpijp. Saab 9-5’s hebben veel last van stervende pixels in het SID-display. Laten vervangen kan voor ongeveer 100 euro. De turbo’s op de 2.3 motor hebben een levensduur van ongeveer 150.000 kilometer. Als er een puf blauwe rook uit de uitlaat komt is de turbo (bijna) aan vervanging toe. Voor een betrouwbare check moet de auto wel een halve dag of langer hebben stilgestaan.

Tweedehands Saab 9-5

Op Marktplaats staan op het moment van schrijven 222 Saab 9-5’s te koop. Ruim de helft daarvan is een sedan, iets meer dan 40% betreft de estate (stationwagon). Bijna driekwart van de exemplaren heeft een benzinemotor, twintig procent rijdt op diesel en er zitten 13 lpg-auto’s tussen. Ongeveer twee derde heeft een automaat. Prijzen beginnen net onder de 1.000 euro voor exemplaren met 3 ton of meer op de teller. Voor een (relatief) jonge, luxe versie Griffin of een sportieve Aero betaal je rond de 15.000 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam