Aankooptips occasions: Mazda 6 (2002-2008)

De compleet nieuwe Mazda 6 kwam in 2002 op de markt als opvolger van de Mazda 626. Het model was er in drie carrosserievarianten: als vierdeurs sedan, als vijfdeurs hatchback (Mazda 6 Sport) en als vijfdeurs stationwagon, genaamd Mazda 6 Sportbreak. Deze eerste generatie Mazda 6 kreeg een facelift in 2005. Bekijk alle Mazda 6 occasions op Marktplaats. De pers was zeer enthousiast over de Japanse nieuwkomer. In wereldwijd meer dan 120 tests, met concurrenten als de Volkswagen Passat en de Ford Mondeo, kwam de Mazda 6 als winnaar uit de bus. De winst was niet zozeer te danken aan ontzettend sterke punten, maar aan het feit dat de middenklasser nauwelijks zwakke plekken heeft. Daarnaast heeft de Sportbreak ook nog eens de beschikking over een 1.712 liter grote bagageruimte. Het maakt de Mazda 6 een geweldige allrounder die tot zijn aflossing door de tweede generatie in 2008 uitstekend verkocht. De kofferbak van de sedan is met een inhoud van 495 liter overigens niet bijzonder groot. Handig is daarentegen weer wel dat zelfs in die sedan de rugleuning van de achterpassagiers is om te klappen voor een veelzijdiger gebruik van de binnenruimte.

AWD

Hoewel sommige fabrikanten de diverse carrosserievormen van een model in verschillende jaren op de markt brengen, waren de drie versies van de Mazda 6 allemaal vanaf 2002 leverbaar. In het najaar introduceerde Mazda bovendien een versie met vierwielaandrijving, de Mazda 6 Sportbreak 2.3 AWD. Deze meest veilige vorm van aandrijving leverde het merk alleen op de stationwagon en in combinatie met de sterkste motorvariant en een automaat.

Verstelbare stuurkolom

De Mazda 6 is een alleskunner. Slechts het wat beperkte veercomfort is niet ieders smaak. Tot de standaardruitrusting behoren zaken als airco, cruise control en elektrische bediening van spiegels, ramen en centrale vergrendeling. Een in hoogte en lengte verstelbare stuurkolom is handig voor het vinden van de ideale stuurpositie. Voor de veiligheid zijn, verdeeld over voor- en achterpassagiers, zes airbags aanwezig, maar ESP was op de basisuitvoering niet standaard. Bij de botsproeven van EuroNCAP haalde de Mazda 6 vier van de vijf sterren, een goed resultaat.

Mazda 6 MPS

In Europa vertrouwt Mazda uitsluitend op viercilindermotoren. Topmodel was de Mazda 6 MPS, uitgerust met een 2.3 liter turbomotor van 260 pk. Deze motorisering was vanaf 2006 verkrijgbaar en uitsluitend in combinatie met de sedan. De andere benzinemotoren leveren tussen 122 en 166 pk. Er waren twee diesels met vermogens van 136 en 143 pk. Deze laatste motoren hebben een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100 km. De benzineversies verbruiken ongeveer 8 l/100 km, de MPS als topmodel uiteraard nog wat meer.

Zeer betrouwbaar

Uit de statistieken van de wegenwacht komt de Mazda 6 als uiterst betrouwbaar naar voren. Er waren rond het midden van zijn bouwtijd alleen opvallende problemen met slecht werkende accu's, maar die zouden inmiddels al lang vervangen moeten zijn. Voor de rest presteerde de Japanner uitstekend. Hij stond regelmatig aan de top van de pechstatistieken in zijn klasse. Ook bij de apk doet een Mazda 6 het doorgaans zeer goed. Alleen de koplampen en de werking van de rem komen hier wel eens als euvels naar voren. Opvallend is wel dat exemplaren van voor de facelift meer dan gemiddeld te kampen hebben met roest aan de onderkant van de portieren en de kofferklep.

Mazda 6 occasions

Wie op zoek is naar een tweedehands Mazda 6 van de eerste generatie vindt op Marktplaats momenteel 230 exemplaren. Prijzen starten rond de 1.000 euro voor auto's met 300- tot 400.000 kilometer, wat weer wat zegt over de betrouwbaarheid van de techniek. Geïnteresseerden kunnen ook andere concurrenten bekijken, zoals de Opel Insignia en de Toyota Avensis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam