Aankooptips occasions: Mazda 5 (2005-2010)

De Mazda 5 volgde in 2005 de Mazda Premacy op. De midi-MPV onderscheidt zich in zijn klasse door de praktische schuifdeuren. Concurrentie komt van onder meer de Opel Zafira, Volkswagen Touran, Toyota (Corolla) Verso en de Ford C-Max. Overigens had de tweede generatie Mazda 5 (vanaf 2010) dezelfde technische basis als de hier besproken voorganger. -------- Bekijk alle Mazda 5 occasions op Marktplaats -------- Net als de Ford C-Max onderscheidt de Mazda 5 zich van de concurrenten door een sportief karakter. Het kenmerkt zich door een bovengemiddeld goed weg- en stuurgedrag en een minder op comfort afgestemd onderstel. Modellen tot 2006 die zijn voorzien van ESP kregen echter wel kritiek vanwege de slechte afstemming van dit elektronische stabiliteitssysteem. In extreme situaties kon de achterkant uitbreken wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Vanaf 2007 is dit probleem verholpen.

Zeven zitplaatsen

De Mazda 5 biedt zijn inzittenden veel plaats en een tot 1.700 liter grote bagageruimte. De passagiers benutten een bijzonder, zogenaamd 6+1-zitconcept. In het interieur staan zes individuele stoelen, waarbij in de zitstand nog slechts een kleine laadruimte overblijft. Als een zevende zitplaats gewenst is, kan tussen de middelste stoelen van de grote armsteun een stoel uitgeklapt worden. Deze is vanwege zijn formaat echter niet geschikt voor grote mensen. De vier achterste stoelen zijn allemaal om te klappen om een grote en vlakke laadruimte te creëren. De schuifdeuren van de Mazda 5 zijn in zijn klasse redelijk zeldzaam, maar ontzettend handig. Het maakt zowel in- en uitstappen voor de achterpassagiers op zeer kleine parkeerplekken mogelijk en vergemakkelijkt het in- en uitladen van grote stukken bagage.

Botsproeven

De veiligheidsuitrusting van de Mazda 5 Exclusive (de basisuitvoering) is met ABS en vier airbags in orde. Meer airbags en ESP zijn pas vanaf duurdere uitvoeringen geleverd. Bij de botsproeven van EuroNCAP haalde de Mazda 5 de maximale score van vijf sterren.

Ook automaat

Het motorenaanbod van de Mazda 5 bestaat uit viercilinder benzine- en dieselmotoren. De benzineversies hebben vermogens van 115 tot 145 pk, de diesels zetten hier 110 tot 143 pk tegenover. Tot de facelift in 2008 waren alleen handgeschakelde versnellingsbakken leverbaar; een vijfbak voor de benzineversies en een zesbak voor de diesels. In 2008 vervielen de diesels en kwam voor de Mazda 5 2.0 een vijftraps automaat beschikbaar. Het gemiddeld brandstofverbruik van de benzinemotoren bedraagt ongeveer 8 l/100 km, de diesels zijn 1 l/100 km zuiniger.

Weinig pech onderweg

De wegenwacht geeft de Mazda 5 goede cijfers voor zijn geringe aantal problemen. Slechts verstopte partikelfilters zorgden bij de diesels wel eens voor pech onderweg. Bij de apk-keuringen presteert de Japanse midi-MPV minder goed. Echter wel met de eervolle vermelding dat hij met hogere kilometerstanden in vergelijking met zijn concurrenten steeds beter gaat presteren. De lagers en wielophanging van de achteras slijten relatief snel en de schokdempers kunnen soms lek zijn. Opvallend is wel een te grote stuurspeling. De uitlaat daarentegen blijkt behoorlijk resistent tegen roest in tegenstelling tot de carrosserie. Mazda's uit deze periode blijken hiervoor helaas gevoelig. Controleer daarom zaken als de wielkasten en vooral de onderste randen van de portieren.

Mazda 5 occasions

Wie op Marktplaats zoekt naar een tweedehands Mazda 5 van deze eerste generatie, vindt momenteel ruim 100 exemplaren. Prijzen starten bij 2.000 euro voor auto's met astronomische kilometerstanden van ruim 400.000. Wat meteen weer iets zegt over het uithoudingsvermogen van deze vijfdeurs midi-MPV.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Protected by WP Anti Spam