Schatkamer Marktplaats: Porsche 944 (1981-1995)

Een Porsche is voor veel mensen een droomauto. Hoewel de meesten daarbij automatisch denken aan de 911, zijn de prijzen daarvan de laatste jaren de pan uit zijn gerezen. Gelukkig zijn er ook nog andere, meer betaalbare modellen, zoals de Porsche 944. ------- Bekijk alle Porsche 944 occasions op Marktplaats. ------- De 944 is een van de zogenaamde transaxle-Porsches, waartoe ook de 924, 928 en de 968 behoren. De verzamelnaam danken deze modellen aan hun technische basis. Al deze Porsches hebben een voorin geplaatste motor en een achterin geplaatste versnellingsbak die samen met het differentieel het hart van de achteras vormt. Plaatsing van de versnellingsbak achterin heeft als voordeel dat het gewicht gelijker over de voor- en achteras wordt verdeeld (in dit geval 48:52), wat de wegligging in bochten ten goede komt. Veel meer fabrikanten hebben door de jaren heen deze aandrijfvorm toegepast. Andere transaxle modellen zijn de Alfa Alfetta en diens opvolger de Alfa 75, de Ferrari 330 en Ferrari 456 (en de 550/575 Maranello), de Chevrolet Corvette C5 en... de Volvo 340/360 waar je opa vroeger in reed. Toch is het beslist geen ouderwetse techniek gezien het feit dat ook de huidige Maserati Quattroporte, de Ferrari FF en de Mercedes AMG-GT over een transaxle beschikken.

Motor uit de Audi 100

Porsche heeft de 944 gebouwd van 1981 tot 1991. Hij is ontwikkeld met de Porsche 924 (1976-1988) als basis, maar diende als sterker aanbod in het programma en met meer Porsche-genen bovendien. De motor, versnellingsbak en delen van het onderstel voor de 924 kwamen van Volkswagen (de viercilindermotor hing ook in de Audi 100 en de Volkswagen LT – nota bene een bestelauto), waardoor veel mensen de 924 niet als echte Porsche zagen. Om de kritiek te pareren presenteerde Porsche de 944 op basis van de meest spectaculaire 924: de sterke en verbrede Porsche 924 Carrera GT. Opnieuw met een voorin geplaatste viercilinder die deze keer echter uit eigen huis kwam. De krachtbron was de helft van de V8 van de in 1977 gepresenteerde Porsche 928 die op dat moment de gedoodverfde opvolger van de 911 moest worden. Na de 944 presenteerde Porsche in 1991 de 968. Dat was tot 1995 de laatste van de transaxle-Porsches.

Porsche WLS

De poging om de 924 een Porsche-waardige broer te geven werd deze keer wel juichend ontvangen door de pers. Het motorvermogen van de viercilinder liep uiteen van 163 tot 250 pk voor het topmodel, de Porsche 944 Turbo S. Voor die laatste konden klanten overigens ook Porsches WLS-pakket (voor Werksleistungsteigerung, ofwel verhoogd fabrieksvermogen) bestellen, waarmee het vermogen op 300 pk kwam. Eind jaren tachtig zeer indrukwekkend, zeker voor een auto met een gewicht van 1.350 kilogram. De prestaties van de versie met 250 pk waren er dan ook al naar: 0-100 km/u in 5,9 seconden en een topsnelheid van 260 km/u.

Een tweedehands Porsche 944

Dit specifieke exemplaar is er een uit het tweede bouwjaar. De kilometerstand bedraagt slechts 86.000, maar de verkoper zegt in de advertentie dat een groot deel van de historie niet bekend is. Dat is weliswaar jammer voor de waarde, maar hoeft gebruikstechnisch geen probleem te zijn. De motor van de 944 staat als zeer betrouwbaar bekend. Wel is het zo dat sommige onderdelen erg kostbaar zijn. Het is dan ook verstandig een tweedehands auto als de Porsche 944 voor aankoop door een Porsche-specialist te laten keuren. Een tweedehands Porsche 944 vind je op Marktplaats al voor zo'n 5.000 euro, maar reken erop dat er voor een dergelijk lage aankoopprijs nog een flinke zak geld achteraan moet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam