Dit zijn drie klassieke Porsches waarmee je nog geld kunt verdienen.
Onder invloed van de hausse op de klassiekermarkt zijn de afgelopen jaren prijzen van alle oudere Porsche occasions omhoog geschoten.
Klassieke 911's zijn bijkans onbetaalbaar geworden, maar er is hoop. Omdat iedereen rond het merk elkaar in de keuze voor luchtgekoelde Porsches achterna loopt, is nu de tijd om verder te kijken dan je neus lang is: naar deze watergekoelde krachtpatsers uit Zuffenhausen.
----------
Bekijk alle Porsche occasions op Marktplaats.
----------
De vijfde generatie van de
Porsche 911 (ook bekend onder de fabriekscode 996) deed bij zijn introductie nogal wat stof opwaaien. Ten eerste vanwege het afscheid van de luchtgekoelde motor en ten tweede omdat het ontwerp niet in de smaak viel. De kritiek sloeg enerzijds op de bijzonder gevormde koplampen. Deze waren door geïntegreerde knipperlichten niet langer rond. Anderzijds was de achterkant vrij hoog waardoor deze vergeleken bij de voorgaande modellen wat plomp overkwam. Als we ervan uitgaan dat de 996 (1997-2006) net als iedere 911 voor hem op een gegeven moment de klassiekerstatus bereikt – en daarmee gezocht wordt – zitten de prijzen van dit het model vanwege zijn leeftijd nu ongeveer op de bodem. Kijkend naar de prijzen voor 911 occasions zien we dat de Porsche 996 nu voor minder dan 20.000 euro te koop is, terwijl de goedkoopste klassieke Porsches zonder restauratiewerkzaamheden ver boven de 30.000 euro beginnen. Gezien de enorme productieaantallen van de watergekoelde versies, betreft onze tip echter de in kleinere aantallen geproduceerde varianten zoals de 911 Turbo, de GT2 en de GT3. Die kosten helaas een flink stuk meer, maar die hebben vanwege hun zeldzaamheid dan ook het grootste stijgingspotentieel.
Voor de relatief onbekende Porsche 968 (zie ook openingsfoto) spreken een aantal kenmerken. Het is de laatste van de zogenaamde transaxle Porsches: auto's met de motor voorin en de versnellingsbak als onderdeel van de achteras. Hiertoe behoren naast de 968 ook de 924, 944 en de 928. Daarnaast was de 968 de evolutie van de Porsche 944 die weer voortkwam uit de 924. Deze doorontwikkeling en de sterke 3,0 liter viercilinder (240 pk, maar door de motorinhoud vooral lekker veel koppel onderin) maken de 968 gewaardeerd om zijn betrouwbaarheid. Ga in het geval van de 968 wel voor de handbak. Als je op de verzamelaar-toer wil gaan, kies dan voor de 968 CS. Van deze Club Sport zijn slechts 1.500 exemplaren gebouwd, de best mogelijke voorwaarde voor toekomstige waardestijging.
Porsche kon met een productietijd van zeventien jaar nauwelijks afscheid nemen van de gedroomde opvolger van de 911. Het is het zogenaamde oermodel van deze 928 waar de muziek in zit. De Europees Auto van het Jaar 1977 heeft een zeer eigenzinnig ontwerp met karakteristieke details zoals de naar voren klappende koplampen en lichtmetalen wielen die vanwege hun uiterlijk bekend staan als telefoonvelgen. Vanaf 1983 kreeg de 928 in stappen steeds meer spoilers en beschermstrips die het oorspronkelijke design ondersneeuwden. Het oermodel is weliswaar in de grootste aantallen gemaakt, maar doordat ze lang weinig waard zijn geweest, is een relatief klein aantal voor het nageslacht bewaard gebleven. De 928 biedt daarnaast een bijzondere combinatie van gedistingeerd Europees design met de motorkarakteristiek van een muscle car, dankzij de dikke V8. Zijn Duitse wortels zorgen ervoor dat een 928 echter veel beter stuurt dan zo'n klassieke Amerikaan ooit zal doen. Prijzen zijn al een paar jaar licht aan het stijgen, maar kenners geloven dat er vanwege zijn unieke eigenschappen veel meer ruimte in zit.