Aankooptips occasions: Porsche 911 (996) (1997-2004)

De in 1997 geïntroduceerde en door Nederlander Harm Lagaay getekende Porsche 911 luidde een nieuw tijdperk in bij Porsche: deze opvolger van voorgaande generatie 993 betekende het afscheid van Porsches icoon, de luchtgekoelde zescilinder. Uiteraard lag in deze generatie 911, de 996, de zescilinder boxermotor nog steeds achterin, maar deze was voortaan vloeistofgekoeld. -------- Bekijk alle Porsche 911 occasions op Marktplaats -------- Het ontwerp van deze 911 was wat controversieel, voornamelijk door de zogenaamde 'spiegelei-koplampen' en het feit dat er onderdelen gedeeld werden met de Boxster, wat een flinke kostenbesparing opleverde. Maar er was lang niet altijd gejuich van de fans, die echter soms makkelijk voorbij gingen aan het feit dat deze 911 een stuk moderner en gebruiksvriendelijker was dan zijn voorganger. Zeker met de vijftraps Tiptronic, het alternatief voor de handgeschakelde zesbak. In 2001 werd de Turbo geïntroduceerd, een jaar later volgde een facelift en werd de 911 cabrio voorzien van een vaste, verwarmde achterruit. Niet de meest geliefde, wel de meest bereikbare 911, met ruime keuze op Marktplaats.

Aandachtspunten

De 996-variant van de 911 is waarschijnlijk de goedkoopste manier om 911 te rijden op dit moment. Tegelijkertijd dien je wel rekening te houden met enkele potentiële kostenposten als je een gebruikte 911 van deze generatie wilt kopen: De volgende drie zaken moet je bij met name de versie 3,4-litermotor goed checken: Tussenaslagers (IMS) zijn kwetsbaar bij de 996. Als deze stukgaan, loopt de distributieketting verkeerd, waardoor je motorblok beschadigt. Je kunt ze preventief laten vervangen door sterkere exemplaren, dus check of de auto die jij op het oog hebt die fix heeft gehad. Als je het later zelf wil laten doen moet je rekening houden met een bedrag van ongeveer 1.500 euro. Er is een probleem met lekkende pakkingen. Onderdelen zijn goedkoop, maar arbeidskosten zijn hoog. Mocht je deze oplossing moeten toepassen dan kun je overwegen meteen de koppeling te vervangen, aangezien daarvoor een hoop van dezelfde onderdelen losgehaald moeten worden. Check op olielekkage bij de uiteinden van het blok en bij de versnellingsbak en houd er rekening mee dat je elke twee jaar of 40.000 kilometer deze pakkingen moet vervangen. Koelvloeistof wil nog wel eens mengen met de olie. Als er witte smurrie aan de binnenkant van de oliedop zit is het foute boel en kun je de occasion beter laten staan.

Tweedehands Porsche 911

Op Marktplaats staan ruim 100 stuks van de Porsche 911 (996) te koop. Zo’n twee derde is coupé, de rest cabrio. De verdeling handbak – automaat is 50/50. (Ga je voor de beleving, dan is een handbak een must.) Airconditioning en leer zijn standaard, behalve op enkele speciale uitvoeringen, zoals de GT3 RS. Prijzen beginnen rond de 15.000 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam