5 exclusieve occasions van ClassicsNL

Na de 5 betaalbare occasions van afgelopen week zetten we nu vijf klassiekers in de schijnwerpers waarvoor de gemiddelde automobilist een extra hypotheek moet nemen. ------ Bekijk alle klassiekers en oldtimers op Marktplaats. ------

BMW Z1 – verzameling

De BMW Z1 (1989-1991) is een roadster met de motor van de BMW 325i E30. De Z in de ongebruikelijke typeaanduiding staat voor Zukunft (toekomst). De in een gelimiteerde oplage van 8.000 stuks gebouwde Z1 diende als voorbeeld voor wat er binnen BMW mogelijk was. In die zin was de Z1 eigenlijk een soort concept car voor de consument. Een bijzonder kenmerk is dat de portieren niet scharnieren maar in de dorpel zakken. Verder was de zescilinder lijnmotor voor een optimale gewichtsverdeling in zijn geheel achter de vooras geplaatst, waarmee het feitelijk een middenmotor was. Niet dragende carrosseriedelen, zoals portieren, diverse kleppen en de bumpers zijn van kunststof om gewicht te besparen. Een leuk weetje is verder dat de Nederlander Harm Lagaay (die meewerkte aan het design van de Porsches 911, 924 en 928) als hoofdontwerper verantwoordelijk was voor het uiterlijk, dat zeer goed houdbaar is gebleken.

Cadillac Coupe de Ville 1960 – 37.500 euro

Veel meer dan op InterClassics in Maastricht en Capital Cars & Classics in Amsterdam stonden er in de Expo in Leeuwarden Amerikanen. Wat is daarvan een mooier voorbeeld dan deze prachtige, ongerestaureerde(!) Cadillac Coupe de Ville van de eerste generatie? Met zijn lengte van bijna zes meter heeft hij de chromen bumpers en de futuristische staartvinnen niet eens nodig om op te vallen. Om de 2.250 kilogram wegende kolos in beweging te brengen heeft Cadillac een 325 pk sterke 6,4 liter V8 gemonteerd.

Alfa GT Junior 1971 – 29.950 euro

Van een heel andere orde is deze Italiaanse coupé van Alfa Romeo. De 1.6 GT Junior valt vooral op door zijn blauwe unilak. En door de typische Alfa-neus uit de jaren zeventig met de kenmerkende grille omzoomd door (dubbele) ronde koplampen. Hier zorgt een bescheiden 1,6 liter viercilinder met 126 pk voor aandrijving, maar die hoeft dan ook nog geen 1.000 kilogram voort te bewegen.

Triumph TR6 1971 – 37.500

Waar het design van de TR4 en de andere voorgangers van deze Triumph TR6 afkomstig waren van de Italiaan Giovanni Michelotti, tekende het Duitse Karmann voor dit ontwerp. Voor aandrijving zorgt een 2,5 liter zes-in-lijn met 104 pk. Dit exemplaar ziet er ontzettend goed uit en is dan ook volledig gerestaureerd, inclusief een revisie van de techniek. Erachter staan verder nog een Austin-Healey 3000 mk2 uit 1962 (59.750 euro) en een Austin-Healey Sprite uit 1962 (22.500 euro).

Citroën ID19 Break Commerciale 1962 – 49.500

Voor wie denkt hier een Citroën DS te zien: een jaar na de introductie daarvan (1955) stelde Citroën een eenvoudiger versie voor, de Citroën ID. Dit exemplaar is bijzonder, omdat het een versie betreft die het Franse merk speciaal voor de Amerikaanse markt heeft gemaakt. Deze modellen onderscheiden zich onder meer door andere verlichting en een kleinere kentekenplaathouder. Verder zijn alle oorspronkelijk Franse aanduidingen in het interieur hier in het Engels. Voor aandrijving van deze stijlvolle station zorgt een 2,0 liter viercilinder met 103 pk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam