De tweede editie van Capital Cars & Classics in Amsterdam afgelopen weekend maakte nog meer dan vorig jaar zijn naam als beurs van exclusieve, kostbare auto's waar.
In de
Kromhouthal in Amsterdam-Noord stonden opnieuw een kleine honderd auto's te glimmen, waaronder vooral klassiekers, maar ook enkele youngtimers en een klein deel nieuwe (super)sportauto's. Waar
vorig jaar nog wel een handvol exemplaren van rond de 20.000 euro en zelfs daaronder te zien was, is het (prijs)niveau dit jaar verder opgekrikt. Het feit dat vorig jaar al binnen enkele minuten een van de topstukken (een Bentley Blower met een vraagprijs van 1,4 miljoen euro) werd verkocht moet de autohandelaren vertrouwen hebben gegeven om meer waardevols naar Amsterdam mee te nemen. We zagen onder meer enkele Lamborghini's (een Countach en een 400 GT), een heel roedel Ferrari's (355, 575 Maranello, Dino, 599 GTB Fiorano) Jaguars, Mercedessen en diverse McLarens. Hieronder een kort verslag, met enkele kostbare favorieten en een paar meer betaalbare klassiekers.
------
Nog veel meer (betaalbare) klassiekers vind je op Marktplaats.
------
Uiteraard was een van dé auto's die de afgelopen jaren voor de spectaculaire prijsstijgingen op de klassiekermarkt model heeft gestaan - de Porsche 911 - volop aanwezig. Daarom was het zo leuk nu eens zijn destijds beoogde opvolger tegen te komen, de Porsche 928, Auto van het Jaar 1978. Er stond een van de laatst geproduceerde exemplaren, een 928 GTS uit 1995 (vraagprijs 79.000 euro), maar ons oog viel vooral op deze in 'Tabac Metallic' gespoten 928 van de eerste serie. Met de toen nog bescheiden, want 'slechts' 240 pk sterke V8 (in de GTS was dit gegroeid tot 350 pk) en gespeend van al het spoilerwerk rondom dat de latere modellen zo kenmerkt. Het ontwerp, kortom, zoals Porsche het oorspronkelijk bedoeld heeft. Hiervan zijn verreweg de meeste exemplaren geproduceerd, maar door pas late waardering van het model, zijn er helaas ook veel meer verschroot. Bijzonder aan dit exemplaar uit 1979 zijn bovendien zijn seventies kleurstelling (bruin over bruin leer) en de Nederlandse afkomst. De tweede en laatste eigenaar was de familie Ruska, de producent van de op de Volkswagen Kever gebaseerde Buggy's. Vraagprijs: 45.000 euro.
Van een heel andere prijscategorie is deze Aston Martin DB7 Zagato uit 2003. Een auto die meer dan tien keer zoveel als de 928 moet opbrengen: 470.000 euro. Dat zit hem onder meer in het gelimiteerde productie-aantal van 99 exemplaren en de extreem lage kilometerstand van 845 (nee, we zijn geen nullen vergeten). Ook de naam van het beroemde Zagato helpt hier bij. Dit designhuis en carrosseriebedrijf ontwierp en bouwde in eerste instantie lichtgewicht carrosserieën voor Alfa Romeo, Fiat en Lancia. Na de Tweede Wereldoorlog kwamen Maserati, Ferrari en Abarth daar bij. Hoewel je een Zagato op de parkeerplaats van de Gamma niet snel tegen zult komen, is het wellicht leuk om te weten dat je ze op autoshows kunt herkennen aan de 'double bubble' op het dak.
Het Amsterdamse Giacomini Automobili bouwt klassieke Alfa's Giulia van de grond af weer op. Daarbij maakt het bedrijf gebruik van ervaring die het met deze jaren zestig klassieker heeft opgedaan in de autsport. Dit biedt liefhebbers van Alfa Romeo in het algemeen en de Giulia in het bijzonder de mogelijkheid een auto naar smaak aan te pakken, waarbij ook het motorvermogen volledig in overleg met de klant kan worden afgestemd. Prijzen vanaf 19.700 euro.
Maserati Shamal (1993) en Ferrari F355 (1998)
Twee keer een volbloed Italiaanse V8 op verschillende wijze bereid. De een (de F355) met een atmosferische middenmotor, de ander (de Shamal) met een voorin geplaatste motor voorzien van twee turbo's. Het vermogen bedraagt achtereenvolgens 380 en 326 pk. Voor de Ferrari moet je 107.000 euro meebrengen, aan de Shamal – de laatste evolutie van de beruchte bi-turbo generatie en destijds het absolute topmodel – hangt een prijskaartje van 120.000 euro.
Lancia Delta Integrale Evoluzione en Renault 5 Turbo 2
Twee homologatiespecials ontwikkeld om mee te kunnen doen aan het wereldkampioenschap rally. Deze blauwe tint hebben we nog nooit op een Integrale gezien en we vinden hem magnifiek staan. De 5 Turbo 2 is net als de 928 gespoten in een kleur die jaren zeventig schreeuwt. De prijs is echter heel erg 2017: 84.500 euro. De alweer 25 jaar oude Italiaan mag mee voor 39.000 euro.
Omdat je bij betaalbare en sexy klassiekers al snel bij Italianen uitkomt, hier nog maar eens een Alfa, en wel de laatste generatie van de achterwielaangedreven Spider. De Pininfarina-koets en het Alfarood maken hem tot een tijdloze klassieker. Bijzonder is verder de ontzettend lage kilometerstand van nog geen 33.000. Vraagprijs: 29.500 euro.
Maserati 3500 GT Vignale Spyder
Vorig jaar tilden we de gesloten versie van de Maserati 3500 GT er uit; die stond te koop voor 319.500 euro. Maar omdat in de klassiekerwereld geldt dat cabrio's in het algemeen zeldzamer en daarmee kostbaarder zijn dan hun gesloten evenknie - net zoals het geval is met sportversies in vergelijking met reguliere uitvoeringen - red je het daar in dit geval helaas niet mee. Verre van zelfs, want het prijskaartje op deze sierlijk vormgegeven auto, die het destijds goed deed bij koningshuizen en andere beroemdheden, bedraagt maar liefst 775.000 euro.