De (reclame)boodschap van BMW

BMW is op het gebied van commercials weer lekker bezig de laatste tijd. Ik vond zelfs het reclamefilmpje over de i3 erg leuk. En dat wil wat zeggen. Die übersymphatieke vent die aan z’n vriend geluidloos probeert over te brengen hoe z’n elektrische auto rijdt. Geweldig. En dan dat rustgevende en tegelijkertijd ietwat mysterieuze deuntje ter afsluiting. Het klopt allemaal weer van B tot W. En toen zag ik vorige week dus die nieuwe commercial, waarbij een succesvolle vijfenveertiger z’n 4-serie op het knerpende grint van de oprit parkeert, uitstapt, naar de voordeur loopt en dan…nog even een keer omkijkt met een blik die heel subtiel trots en tevredenheid verraadt. Pay-off en daarna weer dat deuntje: ‘Wanneer keek u voor het laatst nog even om?’. Heel sterk. En ‘dieper’ dan je denkt, want hierin ligt ook besloten: ‘Hoe tevreden bent u eigenlijk?’ en ‘Leeft u wel voldoende in het moment?’ Met deze in al z’n eenvoud behoorlijk briljante commercial houdt BMW ons een spiegel voor. Het is immers maar een heel ‘gewone’ 4-serie en geen M5 of een i8 die daar op de oprit in een lommerrijke (à la Groenlust of Duinrust) buurt staat te glanzen. Het is een moeizaam met de baas van een ICT-bedrijf uitonderhandelde 420d Corporate Lease Edition. De boodschap is niet mis te verstaan: we moeten eens tevreden proberen te zijn met wat we hebben. En er wordt zelfs niet gesuggereerd dat je daarvoor een BMW voor de deur moet hebben, er wordt slechts tot denken aangezet. Zelf had ik dit duwtje van het reclamebureau van BMW overigens niet nodig. Want ik kijk heus altijd even om naar mijn vijf jaar oude Monaco-blauwe 325d Touring. En dan heb ik waarschijnlijk precies dezelfde uitdrukking op m’n gezicht als die man uit de BMW-reclame… IMG_6145

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam