Een track day-auto voor 2.500 euro

Uit het februari-nummer 2015 van Auto Review Tekst: Arjan Kropman Een racelicentie en een plaatsje in een (professioneel) raceteam zijn niet voor iedereen weggelegd. Een track day op een circuit biedt ook aan de minder getalenteerde of gefortuneerde racer de mogelijkheid om toch zo nu en dan hard te gaan. Wij zoeken een track day-auto voor ongeveer 2.500 euro. Koen van Walsem houdt van hard autorijden. Om op de zogenaamde 'vrije dagen' van het circuit te kunnen racen, wil hij binnenkort een eigen track day-auto kopen. Daarvoor heeft hij een budget van 2.500 euro. Aangezien er geen geld beschikbaar is voor een trailer en een team, moet Koen met deze auto ook van en naar het circuit kunnen rijden. Een apk-goedgekeurde auto is dus wel zo handig. Aardse zaken als verbruik, ruimte en comfort doen er niet toe en ook een deukje of een krasje kan geen kwaad. Het zou natuurlijk wel leuk zijn als de bolide daadwerkelijk wat racecapaciteiten zou hebben. Een handbak, wat vermogen en achterwielaandrijving bijvoorbeeld. We vragen er een expert bij. Daan Stots is coureur, race-instructeur bij Rensportschool Zandvoort en eigenaar/bedenker van Autosportinfo.com. Hij kijkt over onze schouder mee naar de zoekresultaten.

Zoeken

We gaan er eens voor zitten, pakken de iPad Mini erbij en starten onze zoektocht op Marktplaats.nl. We moeten slim zoeken, want de term 'track day' werkt niet. We kiezen voor benzine, handgeschakeld en beperken de keuze tot hatchbacks, sedans en coupés. De voorkeur ligt bij coupés, legt Daan uit. “Je ziet vaak dat mensen beginnen met het rijden op track days, maar vervolgens meer wensen krijgen en de auto willen ombouwen tot racewagen. Die ombouw gaat bij een coupé veel gemakkelijker door de ruimte achterin.” Bij vermogen gaan we voor minstens 126 pk en eigenlijk is twee liter de minimale motorinhoud. Het levert meer dan 400 resultaten op.

De vijf

Op het moment dat we Koens vraag binnenkregen, dachten we natuurlijk gelijk aan de BMW 3-serie. De verschillende generaties lenen zich uitstekend voor het circuit. Ze hebben een sportief weggedrag, achterwielaandrijving en zijn voorzien van relatief ruim bemeten vier- of zescilinders. We vinden ook een flink aantal andere zoekresultaten. Auto's met achterwielaandrijving krijgen absoluut voorrang, maar er zitten vooral ook heel veel leuke, compacte voorwielaandrijvers bij. Waaronder auto's waar we nooit aan gedacht zouden hebben zonder Marktplaats.nl.
BMW11. Een track day-auto voor weinig geld, niet voor niets denken we dan gelijk aan een BMW 3-serie. Met name de 325i met zijn ultiem soepele zes-in-lijn is een bijzonder goede keuze. Die befaamde krachtbron levert in de 325i 192 pk, waarmee de Bimmer de op-een-na sterkste van het vijftal is. Elke pk aan vermogen sleept 7,1 kilo met zich mee, daarmee is de verhouding zeker niet het best (andere auto's uit de top vijf scoren beter), maar het absolute vermogen van 192 pk maakt veel goed. Zo heeft de BMW de hoogste topsnelheid van de vijf kandidaten. De achterwielaandrijving zorgt ervoor dat je geen last hebt van aandrijfinvloeden in de besturing en levert bovendien lekker wat overstuur op in plaats van onderstuur. Dat is wat je op een circuit wilt, omdat je dan in de bochten beter met het gaspedaal kunt sturen. Merk: BMW Type: 325i Prijs: 1.690 euro Motor: 2.494 cc, zescilinder, benzine Vermogen: 192 pk Koppel: 245 Nm Gewicht: 1.370 kg Kg/pk: 7,1 Aandrijving: achterwielen Topsnelheid: 233 km/h 0-100 km/h: 8,0 sec. Bouwjaar: 1993 Kilometerstand: 318.000 km APK tot: 19 april 2015 Plus en min + Hoogste vermogen + Achterwielaandrijving + Weggedrag – Slechte conditie
MX5
2. Wat een lol beleef je in de Mazda MX-5 op het circuit. De roadster rijdt als een kart en is perfect voor het betere gooi- en smijtwerk. De auto doet dankzij de directe besturing, zijn vlieggewicht en achterwielaandrijving amper onder voor de BMW. Zijn 1,6-liter viercilinder levert 110 pk. Dit is een minpunt. Niet alleen omdat we aangaven voor minstens 126 pk te gaan, maar ook omdat je continu gewezen wordt op het feit dat het onderstel (veel) meer aankan. De verhouding tussen het vermogen en het gewicht is met negen kilo per pk het minst indrukwekkend en dat merk je na een paar rondjes. Een extra pluspunt voor de Mazda is dat je je ook prima op de openbare weg vermaakt met zijn directe rij-eigenschappen en het open dakje. Merk: Mazda Type: MX-5 Prijs: 1.999 euro Motor: 1.598 cc, viercilinder, benzine Vermogen: 110 pk Koppel: 134 Nm Gewicht: 990 kg Kg/pk: 9,0 Aandrijving: achterwielen Topsnelheid: 175 km/h 0-100 km/h: 10,6 sec. Bouwjaar: 1999 Kilometerstand: 200.000 km APK tot: 16 december 2015 Plus en min + Licht + Sportief + Dynamisch – Gebrek aan vermogen
Stilo
3. Een verrassende vondst op plaats drie: de Fiat Stilo Abarth. De vijf-in-lijn en zijn sportieve, strakke uiterlijk spreken onmiddellijk voor deze flitsende Italiaan. De motor roffelt lekker en is met 170 pk aangenaam sterk. De cijfers spreken voor zich: topsnelheid: 215 km/h en 0-100 sprint in 8,5 seconden. Ondanks het feit dat hij de BMW op papier aardig bijhoudt, doet het rijgevoel vooral door de voorwielaandrijving onder voor dat van de Duitser. Dat neemt niet weg dat de Stilo Abarth strak stuurt en behoorlijk stevig en sportief geveerd is. Merk: Fiat Type: Stilo 2.4-20V Abarth Prijs: 1.950 euro Motor: 2.446 cc, vijfcilinder, benzine Vermogen: 170 pk Koppel: 221 Nm Gewicht: 1.240 kg Kg/pk: 7,3 Aandrijving: voorwielen Topsnelheid: 215 km/h 0-100 km/h: 8,5 sec. Bouwjaar: 2004 Kilometerstand: 233.102 km APK tot: 24 januari 2016 Plus en min + Leuke vijfcilinder + Oogt sportief + Sportief onderstel – Een Italiaan met twee ton?
Eclipse
4. Met 2.800 euro op het prijskaartje is deze origineel Amerikaanse Mitsubishi Eclipse 300 euro duurder dan het budget van Koen groot is. Daar staat tegenover dat het de meest krachtige auto van het stel is. De V6 levert 203 pk en dat is meer dan alle andere auto's die we vonden. Daar komt bij dat de Eclipse in de basis al een sportcoupé is. Dat merk je goed aan de lage zit. Zijn weggedrag is prima, maar de auto is wel wat comfortabeler dan je aan de hand van het uiterlijk zou verwachten. De V6 maakt veel goed. Toch haalt de motor het wat souplesse betreft niet bij de zes-in-lijn van de BMW. Merk: Mitsubishi Type: Eclipse GT V6 Prijs: 2.800 euro Motor: 2972 cc, zescilinder, benzine Vermogen: 203 pk Koppel: 278 Nm Gewicht: 1355 kg Kg/pk: 6,7 Aandrijving: voorwielen Topsnelheid: 220 km/h 0-100 km/h: 7,8 sec. Bouwjaar: 2002 Kilometerstand: 249.000 km APK tot: 6 januari 2016 Plus en min + Topvermogen + Sportief – Boven het budget – Voorwielaandrijving
MG
5. Als wij ons op het circuit zouden wagen, zouden we dat graag doen met deze MG ZR. Dit monstertje is gebaseerd op de Rover 200-serie uit dezelfde tijd. De motor presteert in combinatie met het gewicht op papier prima, maar is in de praktijk wel wat gezapig. De versnellingen zijn wat langer dan je zou willen. Ook zit je relatief hoog en is het gevoel dat je als bestuurder met het met het asfalt hebt niet optimaal. De sportstoelen geven redelijke steun en het stuur ligt goed in de hand. De MG ziet er goed uit maar dit heeft misschien ook wel een nadeel: is het niet zonde om hiermee de grindbak in te gaan? Merk: MG Type: ZR 1.8 160 Prijs: 2.250 euro Motor: 1.796 cc, viercilinder, benzine Vermogen: 160 pk Koppel: 174 Nm Gewicht: 1085 kg Kg/pk: 6,8 Aandrijving: voorwielen Topsnelheid: 210 km/h 0-100 km/h: 7,8 sec. Bouwjaar: 2003 Kilometerstand: 199.331 km APK tot: 4 september 2015 Plus en min + Veel keus + Betaalbaar – Oude techniek – Concurrentie is beter

Om de top tien compleet te maken:

6. Peugeot 206 GTI, giftig, licht en betaalbaar (138 pk, 1.025 kg, kg/pk: 7,4) 7. VW Golf 2.3 V5, een Golf is overal goed voor (149 pk, 1.247 kg, kg/pk: 8,4) 8. Alfa Romeo 156 2.0-16V, WTCC-ervaring (155 pk, 1.245 kg, kg/pk: 8,0) 9. Renault Clio 2.0-16V, moeilijk te vinden (169 pk, 1.010 kg, kg/pk: 6,0) 10. Ford Focus 2.0 16V, er moet eigenlijk ST of RS achterop staan (1.113 kg, 130 pk, kg/pk 8,6) In de rubriek Marktplaats kiest Auto Review iedere maand een autosegment en een geldbedrag. Op Marktplaats.nl gaan de redacteuren op zoek naar een tweedehands auto. Ze geven de voors en tegens van hun keuze en behandelen vier alternatieven. Daarbij kijken deze autokenners goed naar de verschillende smaken en vestigen ze niet alleen de aandacht op de voor de hand liggende merken en modellen. De mogelijkheden zijn overweldigend. Heeft u zelf een idee voor deze rubriek? Mail dit dan naar redactie@autoreview.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam