Lekker op de trekker: een stoomcursus tractorkopen

Net op tijd heb je de kinderen weer op school afgeleverd. Je staat nog uit te hijgen in de file. Zoals iedere dag is het reisdoel een kantoortuin op een grauw bedrijventerrein. Ondertussen kondigt de midlifecrisis zich al aan en wordt de roep om gehoor te geven aan je jeugddroom steeds sterker: je wil boer worden. Akkerbouwer om precies te zijn; lekker op de trekker. Van auto's heb je wel verstand, maar van tractoren, trekkers voor intimi, weet je weinig meer dan dat ze op binnenwegen altijd hinderlijk in de weg rijden. Maar eens gebeld naar een aantal trekker-importeurs, die overigens een stuk minder makkelijk te vinden zijn dan auto-importeurs. Er gaat een wereld van Powershift-transmissies, hydraulische systemen en aftakassen voor je open. Een stoomcursus trekkerkopen.

Veel of weinig vermogen?

Bij de aanschaf van een trekker zijn, naast uiteraard de aanschafprijs en service van de dealer, grofweg drie zaken van belang: het vermogen, het gewicht en de afmetingen. Het vermogen hangt samen met de zwaarte van het werk: moet een boer enorme landbouwmachines door de klei slepen of zwaar transport rijden, dan is een hoger vermogen belangrijk. Voor transport wil je een minder zware trekker, terwijl deze voor akkerbouw juist weer liever wat zwaarder, maar uiteraard ook weer niet té zwaar, moet zijn. Tot een bepaalde hoogte levert een hoger gewicht op het land meer grip op. Overigens hoor ik dat over het lichte/zware trekker-verhaal verschillend wordt gedacht. Het hangt allemaal nauw samen met de werkzaamheden en de persoonlijke voorkeur van de bestuurder. Het formaat van de trekker is voor akkerbouwers eveneens belangrijk, omdat je met een compacte trekker in combinatie met een kleine draaicirkel alle hoeken van je land kunt bewerken. De hoogte van de wielen tenslotte, is van belang voor de bodemvrijheid. Hoe zacht is de te bewerken grond en hoe hoog moet een tuinbouwer over zijn gewassen rijden zonder ze te beschadigen?

Power take-off

Bij vermogen gaat het overigens niet alleen om het vermogen van de motor, maar ook om de hoeveelheid kracht die de motor doorgeeft aan de zogenaamde Power take-off (PTO), oftewel de aftakas. Hieraan worden landbouwmachines gekoppeld. Ook boost is een term die je in trekkerbrochures regelmatig tegenkomt. De boost levert tijdelijk een extra scheut motorvermogen via het motormanagement, meestal zo rond de tien procent, die een trekker bij zware belasting automatisch aanspreekt.

Vier- en zescilinders

Het aanbod trekkers bestaat hoofdzakelijk uit vier- en zescilinders, maar omdat je geen zwaar transport hoeft te doen (de piepers worden keurig door een transporteur van het erf opgehaald), volstaat een viercilinder. Bovendien sluit dit mooi aan bij je groeiende milieubewustzijn, want net als bij auto's geldt ook voor trekkers: bij dezelfde manier van gebruik is een motor met minder cilinders bijna altijd zuiniger. Omdat je in het dorpscafé echter goed voor de dag wil komen, moet het wel een sterke viercilinder worden. Dit zijn enkele van de sterkste viercilinder trekkers.
New Holland

New Holland (dat overigens net zo Nederlands is als het plaatsje America in Limburg Amerikaans is) is het grootste trekkermerk van ons land.

Merk: New Holland Model: T6.160 Vermogen (boost): 131 (163) pk Trekkracht: 676 Nm Vanafprijs: € 92.979,- ex btw wk 10 Case IH Maxxum_130CVXEP_multicontroller_C13_003B Merk: Case IH Model: Maxxum 130 CVX Vermogen (boost): 143 (163) pk Trekkracht: 676 Nm Vanafprijs: € 92.500,- ex btw wk 10 John Deere6130R Model: John Deere Model: 6130R Vermogen (boost): 143 (155) pk Trekkracht: 609 Nm Vanafprijs: € 88.794,- ex btw wk 10 Deutz50-1044179959cc269d Merk: Deutz-Fahr Model: 6160.4 Vermogen (boost): 166 pk (geen boost) Trekkracht: 672 Nm Vanafprijs: € 94.500,- ex btw
T6_Autocommand_G_13_002B

Met automatische airco, een koelvak en allerhande elektrische bediening is het comfortabel boeren in de cabine van een moderne trekker (afgebeeld is de New Holland T6). Door een zee aan knoppen, een joystick en een of meer touchscreens lijkt het interieur bovendien meer op de cockpit van een vliegtuig dan op dat van een landbouwwerktuig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam