Origineel of hernieuwd: Japans-Koreaans

Autofabrikanten blijven het doen: een ouder model aanbieden als compleet nieuw onder een ander merk. Op dit blog hebben we al verschillende voorbeelden laten zien. Vandaag gaan we het terrein in met een Mitsubishi die terugkomt als Galloper én we zien een Mazda veranderen in een Kia. Twee keer van Japans naar Koreaans dus…. Al decennia maakt Mitsubishi de Pajero: een stoere terreinauto waar je in de modderige heuvels bovengemiddeld goed uit de voeten komt. Eind jaren ’90 besloot het Zuid-Koreaanse merk Hyundai de toen vorige generatie van de Pajero in licentie te gaan bouwen. Ze noemden de terreinreus geen Hyundai, maar lanceerden en passant een compleet nieuw submerk: Galloper. Ze zijn verkocht van 1998 tot 2002 en anno 2014 zie je ze nog wel eens rondrijden, dus een tweedehands Galloper is nog steeds te vinden.

Er is één generatie Galloper

Als we je vragen welke je liever hebt, is het meest logische antwoord: de laatste generatie van de Mitsubishi Pajero. Die kwam alweer acht jaar geleden op de markt. Een nieuwe Galloper is er nooit gekomen. Hyundai heeft zich uiteindelijk meer geconcentreerd op eigen SUV’s, zoals de Tucson, de IX 35 en de Hyundai Santa Fe. En met succes, zo is gebleken.
Dit het origineel, de Galloper (foto bovenaan) hobbelde er achter aan.

Dit het origineel, de Galloper (foto bovenaan) hobbelde er achter aan.

Kia Pride en Mazda 121

Pride Nog zo’n Japans-Koreaans voorbeeld: ken je de Kia Pride nog? Een auto om trots op te zijn, zou je denken met zo’n naam. Maar ehm: dit in 1995 geïntroduceerde kleintje van Kia was onderhuids een oude Mazda 121! En die laatste was alweer een tijdje (sinds ‘91) vervangen door de Mazda 121, het zogenaamde 'bolhoedje'. Deze versie van de 121 werd overigens opgevolgd door een 121 die op zijn beurt als twee druppels water leek op een… Ford Fiesta! En nee, dit was geen toeval.
De Mazda 121 al lang niet meer. Tegenwoordig is de Mazda2 het instapmodel.

De Mazda 121 al lang niet meer. Tegenwoordig is de Mazda2 het instapmodel.

Alles is anders

Tegenwoordig zien we ze niet meer: de in licentie gebouwde auto’s van Kia. De Koreanen maken hier in Europa hun eigen designs en dat doen ze goed ook. De verkopen van Kia maken de afgelopen jaren dan ook een enorme vlucht. De Pride werd uiteindelijk vervangen door de Picanto. De nieuwste generatie daarvan is erg populair in Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam