Mercedes-Benz SLK: dat was het dan

Het einde van de Mercedes-Benz SLK-klasse komt snel naderbij. Over een paar maanden kun je niet meer terecht voor een nieuwe bij de dealer. Was het dan geen succesvol model? Heus wel: we zetten de drie generaties tot nu toe op een rij en leggen meteen even uit hoe het zit.

Eerste sloeg aan

In 1994 liet Mercedes-Benz op de autoshow van Turijn het studiemodel SLK I zien. Een compacte roadster zonder dak. Een paar maanden later trok het merk in Parijs het doek van opnieuw een conceptcar, de SLK II. Deze zag er ongeveer hetzelfde uit. Het grote verschil: een stalen klapdak, genaamd Vario. Met een druk op de knop was de concept om te toveren van open roadster tot coupé. De transformatie duurde (ook van dicht naar open) slechts 25 seconden. Ruim twee jaar later kwam de roadster naar de Mercedes-showrooms. De eerste generatie SLK sloeg meteen aan. In het topjaar (1998) werden er in Nederland bijna 500 op kenteken gezet. Inmiddels zijn ze ook bereikbaar voor de liefhebbers van Mercedes-roadsters zonder dikke portemonnee: de vraagprijzen voor een tweedehands Mercedes SLK beginnen rond de 3.000 euro.
Tweedehands is ‘ie er al voor zo’n 3 mille: de eerste Mercedes-Benz SLK.

Een tweedehands Mercedes SLK is er al voor zo’n 3 mille.

Sjaal in hoofdsteun

De tweede generatie SLK kwam in 2004. Opvallend designdetail is de formule 1-achtige vleugel in de grille. Zijn grote, indrukwekkende broer op steroïden had die ook: de SLR McLaren. Een bijzondere nieuwe optie van de tweede SLK was de Airscarf. Een sjaal van warme lucht vanuit de hoofdsteun. Zo kon je vroeger, toen het nog wel eens winter was, ook genieten van open rijden bij lage temperaturen. De allerdikste SLK was de 55AMG. Een beul met vanafprijzen van boven de ton en een krachtig blok met maar liefst 360 pk. De tweede generatie Mercedes SLK was ongeveer even populair als de eerste. In het topjaar (2004) gingen er zo’n 450 op kenteken. Nu een SLK kopen van tussen 2004 en 2011? Ze zijn tweedehands te vinden voor bedragen tussen de 9.000 en 30.000 euro.
Ooit iemand in de tweede generatie SLK-klasse zien zitten met een sjaal om?

Ooit iemand in de tweede generatie SLK-klasse zien zitten met een sjaal om?

Verkopen ingezakt

Dan de derde generatie. Die kwam in 2011. Het is duidelijk een evolutie van het eerste en tweede model. Ook deze heeft weer een stalen klapdak, maar de nieuwste is er ook met ‘Magic Sky Control’. De helderheid van dit dak is met een knop aan te passen. Als je dus alleen wanneer de zon schijnt naar boven wilt kijken en dan ook nog iets wilt zien, dan behoort dit dus tot de mogelijkheden. Waarom zou je dan niet meteen het hele klapdak opengooien, vraag je je nu wellicht af? Welnu: de zon schijnt ook wel eens bij -20 graden. Dat wordt misschien wat koud. Maar goed: daar hadden we de Airscarf voor, want die is ook nog steeds leverbaar.
De laatste SLK is geen verkooptopper.

De laatste SLK is geen verkooptopper.

Goed. Er is weer een extra vette SLK AMG. Die heet gewoon weer 55, maar nu zijn er toch 62 paarden extra beschikbaar. Al met al heeft het tot nu toe nog niet echt tot monsterverkopen geleid. Het eerste en beste jaar bleef de teller ruim onder de 200 registraties steken en de laatste twee jaar blijft het hangen rond de 25 stuks.

De K wordt C

Ja, en nu dan? Gaat-ie uit productie? Nee hoor. Zo dramatisch is het allemaal niet. Mercedes-Benz is op dit moment heel wat namen aan het veranderen in het personenwagenprogramma. Het is namelijk tijd voor wat logica. De GLK is bijvoorbeeld ook weg, net als de ML. De eerste twee letters geven voortaan aan wat voor soort auto het is en de derde letter vertelt iets over het model waar-ie op gebaseerd is. De GLC (de oude GLK) is dus een GL-auto, een SUV, op basis van de C-Klasse, de GLE (oude ML) zit daar dan weer boven (op basis E) en de GLA eronder, want die is op basis van de A-Klasse. De SLK is vanaf nu een sportieveling (SL) op basis van de C. De K verandert dus in een C. Voor de gelegenheid geeft Das Haus hun compacte roadster meteen een fikse make-over. Over een paar weken bij de Mercedes-showroom: de gefacelifte SLK, ofwel de SLC-klasse!
Uiterlijk iets gewijzigd, technisch strakgetrokken en ander lettertje: de SLC.

Uiterlijk iets gewijzigd, technisch strakgetrokken en een ander lettertje: de SLC.