Schatkamer Marktplaats: Ford Taunus uit 1973 van de eerste eigenaar

De Schatkamer biedt ons opnieuw een pareltje: een Ford Taunus uit 1973 van de eerste eigenaar met slechts 39.000 kilometer op de klok. De verkoper heeft hem recent geïmporteerd vanuit België. De aankoopfactuur (122.000 frank), de handleiding en het onderhoudsboekje (twee stempels) zitten er nog bij. Zo sierlijk maken ze ze helaas al lang niet meer. Kijk eens naar dat eenvoudige model van deze Taunus dat met zorgvuldig gekozen elementen so sierlijk en tegelijk stoer voor de dag komt. We noemen de welving rond de heupen (de sierlijke, nauwelijks waar te nemen boog boven de achterwielen), de chromen zijspiegel (een exemplaar slechts) en het, zelfs in deze tijd van complete voorzijde bedekkende grilles voor dit formaat auto exorbitant grote, chromen hekwerk. Chroom siert ook de randen van de ronde koplampen, de knipperlichten en de voor die tijd modieus kleine achterlichten, de raamlijsten, portiergrepen en, uiteraard, de bumpers. Dit alles naar Amerikaans voorbeeld van de in die tijd zo populaire muscle cars. De chromen wieldoppen zijn dan weer een Europees dingetje, want de enorme (en daarmee zware) wielen van de Amerikanen waren voor de van kleine motoren voorziene Europese auto’s niet geschikt. wk 31 Ford Taunus achter

Ook met V6

Dat gold in het bijzonder voor dit exemplaar dat het moet doen met de kleinste motorvariant, een 1,3 liter viercilinder met slechts 55 pk. Ford had daarnaast een 1,6-litermotor in het programma met 68, 72 en 88 pk. Kopers konden ook kiezen uit twee V6 benzinemotoren met 90 (een 2.0) en 108 pk (een 2.3). Diesels waren er op dat moment in deze klasse nog nauwelijks en ook in de folder van de Ford Taunus ontbraken deze.

Geschiedenis van de Ford Taunus

Ford bouwde deze Taunus van 1970 tot 1982. Er waren vier modelvarianten: een twee- en vierdeurs sedan, een tweedeurs coupé en een stationwagon. Gedurende zijn levenscyclus kreeg de Taunus een hele serie facelifts. De eerste van 1973 was op rechthoekige koplampen en een nieuw dashboard na uitsluitend technisch van aard, de tweede van 1975 juist vooral optisch met kleine uiterlijke aanpassingen. Een jaar later volgde een grote facelift waarbij het model een veel moderner, strakker uiterlijk kreeg. De chromen grille met het karakteristieke reliëf maakte plaats voor een eenvoudig exemplaar met zwarte kunststof lamellen. Aan de achterkant werden de kleine sierlijke lichtunits vervangen door wat plompe, rechthoekige exemplaren. Verder haalde Ford de Taunus coupé uit het programma. De laatste facelift van eind 1979 leek optisch niet zo extreem, maar toch waren bijna alle plaatdelen veranderd. Zo had deze laatste versie een veranderde daklijn, wat hogere ramen opleverde. De al forse achterlichten werden bovendien nog eens verbreed en Ford voorzag de bumpers geheel naar de mode van die tijd van kunststof delen. In 1983 werd de Taunus opgevolgd door de Ford Sierra.

Eerste lak

De verkoper beschrijft deze Taunus van voor de eerste facelift als 'als nieuw' en 'in de eerste lak'. "Zelfs de chique kardinaalrode skai-bekleding vertoont geen spoor van slijtage", zegt hij. "Het enige dat ik heb gedaan is de koppeling vervangen, want die slipte. Verder rijdt de auto nog precies zoals hij destijds deed." wk 31 Ford Taunus interieur ----- Ook op zoek naar een mooie oldtimer? Klik hier voor het aanbod op Marktplaats

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam