Schatkamer Marktplaats: Volvo 245 uit 1980

Deze keer in ‘Schatkamer’ eens niet een klassieker met een opvallend lage kilometerstand, maar een pracht van een Volvo met een pensioengerechtige leeftijd en flink wat kilometers aan ervaring. Het bijzondere aan deze Volvo 245 is niet alleen de volgens de adverteerder en de foto’s gelijkende goede staat, maar ook het feit dat hij ondanks zijn leeftijd van 36 jaar slechts twee vorige eigenaren heeft gehad en dat de complete onderhoudshistorie erbij zit. Dat is bij oudere auto’s altijd goud waard, omdat je dan voor een belangrijk deel weet wat je koopt.

Blauw, blauw

Alsof zijn gedinstingeerde voorkomen al niet genoeg opvalt is deze karakteristieke stationwagon (Estate bij Volvo) ook nog eens gespoten in ‘Scotia Blue’. De in het oog springende lakkleur wordt in het interieur vrolijk doorgezet, voor het geval de bestuurder vergeet in wat voor kleur auto hij rijdt. De vorige eigenaar heeft hem in 2007 van de eerste Zweedse bezitter gekocht. Belangrijker nog – en een pluim voor de Nederlandse koper – is dat deze de auto in originele staat heeft gehouden. Dan praat je al snel over een zeldzaam soort liefhebber die een auto vaak na aan het hart gaat. Dat blijkt ook uit het feit dat hij de auto negen jaar in bezit heeft gehad. De kilometerstand is met 232.000 weliswaar flink, maar voor Volvo’s van dit type helemaal niet raar. Uiteraard verdient het wel aanbeveling om een dergelijk oude en ervaren auto voor aankoop goed te (laten) keuren. wk 32 Volvo 245 interieur

Geschiedenis van de Volvo 200-serie

De Volvo 245 behoort tot de Volvo 200-serie die het merk van 1974 tot 1993 heeft geproduceerd. Dat is een uitzonderlijk lange levenscyclus wat te verklaren is uit het feit dat Volvo het model niet uit productie durfde te nemen toen zijn beoogde opvolger, de Volvo 700-serie (vanaf 1982) niet direct aansloeg waardoor hij die uiteindelijk zelfs met een jaar overleefde. Zelf volgde de 200-serie de Volvo 100-serie op. Het uiterlijk onderscheid tussen deze twee modellen is niet groot, maar de technische verschillen zijn des te groter. Zo beschikt de 200-serie op de vooras over Mac-Pherson veerpoten wat een belangrijke verbetering voor de wegligging betekende. wk 32 Volvo 245 en profil

Modellen

De 200-serie bestond uit een aantal modellen die met de typeaanduidingen uit elkaar konden worden gehouden. De 242 was een viercilinder tweedeurs sedan, de 244 een viercilinder vierdeurs sedan en de 245 een viercilinder estate. De 264 tenslotte was een zescilinder vierdeurs sedan. Later introduceerde Volvo nog een 265 (zescilinder estate), een 262 (zescilinder tweedeurs coup(e) en een 262C, een door het Italiaanse Bertone ontworpen coup(e) op basis van de volvo 264. Vanaf 1983 voerde Volvo een aanpassing in de benaming door waardoor alleen nog onderscheid werd gemaakt in de motorisering en het model niet meer uit de cijfers bleek: Volvo 240 en Volvo 260 met de toevoeging Sedan of Estate.

Technologie en veiligheid

Alle Volvo’s 200-serie hebben achterwielaandrijving. De viercilinders zijn van Volvo zelf (een doorontwikkeling van de motor uit de Volvo Amazon) en de V6 benzinemotor is in samenwerking met Renault en Peugeot ontwikkeld. De V6 diesel tenslotte, was afkomstig van de bedrijfstak van Volkswagen. Volvo’s reputatie op het gebied van veiligheid nam door de 200-serie een vlucht. Het model was in Amerika populair en daar nam de nationale verkeersveiligheidsorganisatie (de NHTSA) in 1976 de Volvo 200 als referentievoertuig om veiligheidsnormen voor personenauto’s vast te leggen. Zelfs in 1991 nog werd de 200-serie door het Amerikaanse verzekeringsinstituut IIHS genoemd als veiligste voertuig op de eigen markt. wk 32 Volvo 245 achter --------- Ook op zoek naar een klassieke Volvo? Klik dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam