De door een Nederlander ontworpen en in Born gebouwde Volvo 480 heeft zo'n eigen gezicht dat het een geheide klassieker wordt. De vraagprijzen voor goede exemplaren stijgen de laatste jaren dan ook gestaag. Maar let op, de 480 heeft wel een aantal zwakke plekken.
--------
Bekijk alle Volvo 480 occasions op Marktplaats.
--------
Door de jaren heen heeft een enorm aantal in Limburg geproduceerde modellen de fabrieksdeuren van NedCar verlaten. Een hele serie
Volvo's (zoals de 300- en 400-serie), maar ook verschillende
Mitsubishi's (Colt,
Carisma, Space Star,
Outlander). Tegenwoordig bouwt NedCar de
Mini en de
BMW X1, maar het gaat hier over een parel uit het verleden. Het onderwerp van deze Schatkamer deelt zijn techniek met de
Volvo's 440 en 460. De 480 was de eerste voorwielaandrijver van het Zweedse merk. De Zweden kochten kennis in bij enkele andere merken en niet de minste. Omdat Volvo geen ervaring had met een passieve achteras, heeft het merk de ontwikkeling daarvan aan Lotus overgelaten. Verder kwamen de benzinemotoren (diesels heeft de Volvo 480 nooit gekend) weliswaar van Renault, maar voor de afstemming van verschillende onderdelen (zuigers, krukas, nokkenas en de turbo zelf) van de turbomotor heeft Volvo
Porsche aan het werk gezet. Het vermogen van de viercilinders liep uiteen van 95 tot 122 pk.
Shooting brake
De Volvo 480 valt op door zijn typische ontwerp. Het is een soort driedeurs stationwagon, ook wel shooting brake genoemd. Het design van John de Vries vertoont overeenkomsten met dat van de Volvo P1800 ES die het merk tussen 1971 en 1973 heeft gebouwd. Zelf leeft de 480 designtechnisch verder in de
Volvo C30 (2006-2012). Typisch voor de 480 – en een regelrechte erfenis van de jaren tachtig – zijn de klapkoplampen. Ze waren nodig om de 480 een zo laag mogelijke neus te geven, in het kader van de door Volvo gewenste dynamiek. Hoewel het model inderdaad een zekere sportiviteit uitstraalt, waren de kernwaarden van Volvo bij de ontwikkeling - naast een goede wegligging - ook comfort, levensduur en uiteraard veiligheid, dat zo in het DNA Van Volvo is geïntegreerd. Echt sportief rijdt de 480 dan ook niet, maar comfortabel is hij wel, zeker ook door de zachte stoelen die voor wat betreft hun vulling eveneens van Renault lijken te zijn.
Goede motoren
Hoewel de Volvo 480 door zijn aparte uiterlijk en relatieve zeldzaamheid echt een auto is om verliefd op te worden, moeten kopers er wel rekening mee houden dat deze auto's niet uitblonken op het gebied van kwaliteit. Een drama is het zeker niet, maar er zijn een paar specifieke punten waar je op moet letten. Zowel de afwerking als de elektronica van de 480 zijn zwakke plekken, maar dit werd met het stijgen van de bouwjaren wel steeds beter. En hoewel ze tegen corrosie gelukkig goed beschermd zijn, kan de roestduivel op verschillende plekken wel om de hoek komen kijken: rond de voorruit, aan de onderkant van de portieren en in de wielkasten. Let ook op vocht in het interieur en in de achterlichten, want 480's hebben nogal eens last van lekkage. De motoren zijn daarentegen zeer betrouwbaar en kunnen bij juist gebruik en onderhoud vele tonnen aan kilometers mee. Turbo's hebben vanwege de extra en gevoelige onderdelen voor aankoop extra aandacht van een kenner nodig.
Tweedehands Volvo 480
Op Marktplaats staan een twintigtal occasions van de Volvo 480 te koop. Dit witte exemplaar (zie o.a. openingsfoto) betreft het topmodel, de Volvo 480 Turbo. Hoewel hij niet de laagste kilometerstand heeft, valt hij op door de ogenschijnlijk goede staat en de kleur. Wit was destijds vooral voor busjes en is nu weer in. Het staat de compacte Zweed met zijn zwarte deurstijlen zeer goed. Prijzen voor een tweedehands Volvo 480 lopen zeer uiteen: van enkele duizenden euro's tot bedragen boven de 10.000 euro.