Volkswagen gaat het allemaal anders doen…

...maar toch vallen er nog steeds geen gedwongen ontslagen, ondanks de tientallen miljarden die het dieselschandaal uiteindelijk gaat kosten. Dat de 30.000 werknemers die hun baan bij VW de komende vier jaar zullen verliezen niet gedwongen hoeven te vertrekken, hebben ze te danken aan de macht van de vakbond. Aan diezelfde vakbond is het (mede) te wijten dat de productiviteit veel te laag ligt. De auto’s worden daar in Wolfsburg heus met heel veel toewijding en precisie in elkaar gezet, maar de Duitse vakbonden zijn al 40 jaar verantwoordelijk voor dezelfde goudgerande arbeidsvoorwaarden (denk veel vakantiedagen, 35-urige werkweken en hoge salarissen) waaraan de Engelse auto-industrie ten onder is gegaan. Daarom haalt een werknemer bij de concurrentie minstens de dubbele jaarproductie (bij VW slechts circa zeventien auto’s per jaar). En daarom zijn de winstmarges met name bij het merk Volkswagen (momenteel werken er ruim 600.000 mensen bij het VW-concern) te krap om de enorme (ontwikkelings)kosten in het komende decennium op te kunnen hoesten. En er zal heel veel ontwikkeld gaan worden bij VW, reden waarom er op korte termijn ook weer zo’n 10.000 banen bijkomen. Volkswagen gaat versneld omschakelen naar elektrisch/autonoom rijden; het heeft al 30 nieuwe, volledig elektrische modellen aangekondigd waarvan een groot aantal nog vóór 2020 op markt zou moeten komen. Als die modellen eenmaal in productie zijn, zullen er nog meer traditionele arbeidsplaatsen verloren gaan, omdat er in EV’s nu eenmaal veel minder bewegende delen zitten dan in auto’s met verbrandingsmotoren. Ook verderop in de keten zal deze omwenteling grote gevolgen hebben. Auto’s met een elektrische aandrijflijn behoeven namelijk nóg minder onderhoud dan de huidige modellen. Waarom gaat dat nu ineens allemaal zo snel? Omdat veel R&D nu niet meer aangewend hoeft te worden voor de (moeizame…) doorontwikkeling van schone/zuinige dieselmotoren en omdat de druk vanuit de maatschappij inmiddels erg groot is geworden. Onder zeer hoge druk wordt alles vloeibaar. En met de aankondiging van deze omslag hoopt VW uiteraard weer krediet op te bouwen. Niet alleen bij het publiek, maar vooral ook bij de autoriteiten die zich (nog gaan) bezighouden met de afwikkeling van het dieselschandaal. Intussen kreeg de Golf een ‘facelift' waarbij vooral opvalt dat de uitlaatmonden (nu het nog kan…) extra opvallend zijn geworden. ---- Klik hier om alle (semi-)elektrische Volkswagen modellen te zien die nu (al) op Marktplaats staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam