Weinig mensen die na de eeuwwisseling zijn geboren zullen de klassieke Volkswagen Scirocco kennen. De moderne afgeleide van de Volkswagen Golf VI had vanaf 1974 al een naamgenoot die was gebaseerd op de oer-Golf. Van deze inmiddels zeldzame auto vonden we dit zeer goed uitziende exemplaar op Marktplaats.
Bekijk hier alle Volkswagen Scirocco occasions en andere klassiekers
De Volkswagen Scirocco is een op de Golf gebaseerde coupé met de sterkere motoren van dat model, en dat was 40 jaar geleden net zozeer het geval als tegenwoordig. Vrijwel tegelijk met de Volkswagen Golf introduceerde Volkswagen begin 1974 de hierop gebaseerde 2+2 coupé. Het sportief gelijnde model volgde de Volkswagen Karmann-Ghia op, een coupé op Kever-basis. Die eerste Scirocco was net als de Golf getekend door Giorgio Giugiaro, een Italiaanse meesterontwerper die verder onder meer tekende voor de Alfa Giulia Sprint GT, de Fiats Panda en Uno, de Lancia Delta, de Lotus Esprit, de Audi 80 en de Maserati Quattroporte III.
Aston Martin Virage
Het hier in de spotlight gezette exemplaar is de Volkswagen Scirocco II. Deze tweede generatie was van 1981 tot 1992 op de markt, nog steeds gebaseerd op de Golf I. De opvolger kreeg de destijds moderne rechthoekige koplampen in plaats van de dubbele ronde koplampen van het oorspronkelijke model. Verder voorzag Volkswagen de carrosserie van iets meer afgeronde hoeken (voor een betere stroomlijn) en werd de auto flink groter (maar liefst 20 cm langer bijvoorbeeld). De tweede generatie onderscheidde zich eveneens door een nieuw ontworpen dashboard, meer hoofdruimte voor en achter, en een grotere bagageruimte. Het ontwerp was deze keer overigens afkomstig van Volkswagens eigen designafdeling. Een leuk weetje is verder dat de achterlichten van de Volkswagen Scirocco II zijn gebruikt voor de Aston Martin Virage.
Ford Capri
Doordat Volkswagen voor dezelfde basis koos, waren de prestaties en de verbruikscijfers grotendeels gelijk aan die van zijn voorganger. De basismotor met 1,1 liter inhoud werd geschrapt ten gunste van een viercilinder benzinemotor met een inhoud van 1,3 liter. Het vermogen daarvan bedroeg 60 pk. Het topmodel, de Volkswagen Scirocco GTI, had een inhoud van 1,8 liter met een vermogen van 140 pk. En diesels? Die behoren tegenwoordig zelfs bij sportcoupés tot vanzelfsprekende keuzen, maar in de jaren 70 en 80 werden die in deze klasse nog niet eens toegepast. Daarin waren overigens auto's als de Opel GT en de Ford Capri concurrenten van de Scirocco. Het model werd in 1988 opgevolgd door de Volkswagen Corrado, maar bleef parallel daaraan nog tot en met 1992 in productie.
Achterspoiler
Dit op Marktplaats gevonden exemplaar is van maart 1982 en uitgerust met de destijds op één na sterkste motorisering, de 1.6 met 86 pk. In september 2011 is deze Scirocco naar ons land geëxporteerd. De originele stalen wielen dragen bij aan de authentieke uitstraling van de auto. Ook de functionele achterspoiler doet hier overigens geen afbreuk aan. Deze zit er immers niet voor de show maar zorgt ervoor dat de werveling van de wind de achterruit schoon houdt.
De moderne Scirocco is dit jaar na bijna een decennium uit productie. Een opvolger is vooralsnog niet aangekondigd.