5 comfortcabrio’s voor minder dan 5.000 euro

Het is één van de vele fijne eigenschappen van de maand april: de temperaturen gaan bijna alleen nog maar omhoog. De komende periode is dan ook ideaal voor de meest hedonistische autosoort, de cabriolet. We tippen vijf comfortcabrio’s voor minder dan 5.000 euro waar je deze zomer heerlijk mee kunt cruisen.

Enkele weken geleden bespraken we vijf roadsters, maar door de sportieve inborst van dit autotype gaat genieten van open rijden hierin ook samen met een portie lijden. Denk daarbij aan een harder dan gemiddeld onderstel dat oneffenheden ook nog eens extra doorgeeft vanwege de korte wielbasis. En dan hebben we het nog niet eens over het maximale aantal van twee zitplaatsen en het totale gebrek aan bagageruimte. Nee, dan het door ons tot comfortcabrio’s omgedoopte contingent auto’s dat we hier bespreken. Auto’s die ondersteltechnisch zo goed als hetzelfde zijn, en dus net zo comfortabel rijden, als hun dichte tegenhangers. Daarnaast bieden ze voldoende bagageruimte voor een vakantie, en zijn het auto’s waarin je het genot van open rijden met tot wel vier anderen kunt delen.

1. Saab 900 cabriolet, serie I (1986-1994)

wk 18 Saab 900 cabrio
Deze eerste plaats verdient de Zweed niet per sé omdat hij het meeste comfort biedt, maar vanwege zijn iconische vormgeving en het feit dat het merk de cabrio zo lang in het programma had (het is eeuwig zonde dat ik door het heengaan van Saab hier niet meer ‘heeft’ kan schrijven…). Het verschil tussen de 900 I en de 900 II is dat de tweede serie (vanaf 1993) is ontwikkeld onder leiding van General Motors, dat Saab eerder had overgenomen. Die auto staat derhalve op het onderstel van een Opel Vectra en dat is niet sexy. Op het gebied van rijcomfort is Saab met de 900 cabrio wat doorgeschoten. De besturing is zo wollig en het onderstel zo zacht dat je het gevoel hebt met een grote klassieke Amerikaan onderweg te zijn. Maar met een beetje mazzel heeft een tweedehands Saab 900 cabrio wel stoelverwarming, zodat je er ook tijdens frisse dagen warmpjes bij zit. Van de 900 I cabriolet staat voor dit bedrag slechts een handvol auto’s op Marktplaats. Zoek je met de serie II en zijn opvolger, de Saab 9-3, erbij dan neemt het aanbod flink toe.

2. Volvo C70 (1999-2005)

wk 18 Volvo C70
De eerste generatie Volvo C70 legt het in deze top vijf af tegen het design van de klassieke Saab, maar comforttechnisch is de Volvo de Saab eigenlijk de baas. Om de simpele reden dat hij vanwege zijn veel jongere ontwikkelingsleeftijd stukken verfijnder is en veel beter in zijn uitrusting zit. Zo is stoelverwarming bij de Saab een exclusief accessoire terwijl het op Volvo’s C70 veel vaker voorkomt. En als er iets is dat cabriorijden in ons frisse klimaat aangenaam maakt, is het wel een elektrisch verwarmde derrière. Ook zaken als cruise control, een boordcomputer, klimaatcontrole en centrale vergrendeling met afstandsbediening verrijken in de Volvo C70 het leven van de op comfort gestelde automobilist. Dankzij het modernere onderstel biedt de Volvo bovendien een in de basis comfortabel rijgedrag (hij staat op het onderstel van de Volvo 850) dat bovendien voor sportieve uitstapjes niet terugschrikt. Iets waar je in de Saab niet op hoeft te rekenen. Op Marktplaats wordt momenteel in deze prijsklasse een twintigtal Volvo C70 occasions van de eerste generatie aangeboden. De tweede generatie laten we hier buiten beschouwing, omdat dit een klapdakcabrio (met een inklapbare hardtop) is. Deze categorie komt later nog aan bod.

3. BMW 3-serie cabriolet (diverse generaties van 1986-2007)

wk 18 BMW 3 cabrio
Samen met de Saab 900 behoort de dakloze BMW 3-serie tot de oercabrio’s van de recente autohistorie. Het model is met een softtop (een stoffen kap) gebouwd in drie generaties, de BMW E30, de E36 en de E46. Met het dak open valt de horizontaal vormgegeven passagiersruimte op. Het is, naast typische BMW kenmerken als de dubbele ronde koplampen en de grille, een van de herkenningspunten van het ontwerp. Comfort biedt deze cabriolet dankzij de, in vergelijking met dichte 3-series, vaak rijkere uitrusting. Denk daarbij aan stoelverwarming en airco/klimaatcontrole. In vergelijking met de rest van dit vijftal is de sportieve inslag uniek aan de 3-serie. Door – vaak, niet altijd – krachtige motoren, een onderstel dat voor een bochtig parcours niet terugschrikt en een communicatieve besturing kun je als veeleisende bestuurder in de BMW het meest genieten. Daarbij biedt hij plaats aan vier personen en is er een naar cabrio-maatstaven riante bagageruimte. Voor doorgewinterde cabriorijders zijn er bovendien ook hardtops in omloop waarmee je in de BMW moeiteloos de koude maanden trotseert. Net als bij de Volvo kreeg de opvolger vanaf 2007 een stalen klapdak. Die auto’s kosten echter nu nog een veelvoud van 5.000 euro, dus die laten we hier buiten beschouwing. Van de hier besproken drie generaties staan op Marktplaats ruim 100 exemplaren te koop in deze prijsklasse.

4. Peugeot 306 cabriolet (1994-2003)

wk 18 Peug 306 cabrio
Hier had natuurlijk ook de dakloze versie van de iconische Peugeot 205 kunnen staan, echter legt die auto het op het gebied van ruimte – hier immers een flinke eis – af tegen de grotere 306. En er is nog veel meer dat voor de 306 spreekt, want let op, we hebben het hier over een klassieker in wording. Het geslaagde design (met het dak open is de passagiersruimte al net zo’n ‘strijkplank’ als die van de 3-serie en dat vinden we mooi) is van de hand van Pininfarina. Na een serie cabrio’s die het Italiaanse designhuis tekende voor Peugeot (de 404, 505, 304 en 205) is dit de laatste voordat de Fransen met die volledig uit verhouding getrokken en in eigen huis ontworpen stalen klapdakcabrio’s (206 CC, 207 CC, 308 CC) kwamen. Nee, dan de Italianen. Die verlengden de 306 hatchback gewoon met vijftien cm om voor de cabrio tot zo mooi mogelijke proporties te komen. De prijzen van de 306 cabrio bereiken de komende tijd hun dieptepunt en reken maar dat goede exemplaren in de toekomst hun waarde op zijn minst behouden. Op Marktplaats staat een ruim aanbod van 75 Peugeot 306 cabriolet occasions. Ook van dit model zijn hardtops geleverd voor comfortabele wintermaanden. Uit betrouwbaarheidstatistieken blijkt overigens dat exemplaren vanaf 1999 het beste in elkaar zitten.

5. Volkswagen Golf I cabriolet (1979-1993)

wk 18 VW Golf1 cabrio
De Golf cabrio behaalt hier ‘slechts’ de vijfde positie omdat hij zo klein is en in dat opzicht bagage-comfort te kort komt. Het design is daarentegen net zo iconisch als dat van de Saab 900, maar door de dubbele koplampen, het compacte formaat en de herkenbare vormgeving nog aaibaarder. De rolbeugel was eigenlijk altijd een doorn in het oog, maar sinds dit model de klassiekerstatus heeft bereikt, geeft dat gevaarte boven de voorste inzittenden deze auto juist weer het zoveelste uniek kenmerk. Pas op voor Amerikaanse import herkenbaar aan knipperlichten/reflectoren op het voorspatbord naast de koplampen, dikkere bumpers of de typeaanduiding ‘Rabbit’ (zo heette de Golf I in Amerika). Deze kenmerken maken de auto hier minder waard en bovendien hebben importauto’s zelden een sluitende onderhoudshistorie (als er over het verleden überhaupt al wat bekend is). Verder: een oké sturende, stijlvolle cruiser waarvan op Marktplaats een ruim aanbod occasions voor handen is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam