Aankooptips occasions: Hyundai i10 (2008-2013)

De Hyundai i10 is het kleinste model van het Koreaanse merk. De i10 verving vanaf 2008 de Hyundai Atos. Hij concurreert met andere stadsauto's als de Ford Ka, de Chevrolet Matiz, de Fiat Panda en de Kia Picanto. Begin 2011 kreeg de Hyundai i10 een facelift en in 2013 werd de tweede generatie geïntroduceerd. De vijfdeurs Hyundai i10 is een ideale stadsauto. Vanwege de ietwat vage besturing en het windgeruis op hogere snelheid is hij voor regelmatige snelwegritten eigenlijk wat minder geschikt. Jammer eigenlijk, want ondanks zijn kleine formaat biedt de i10 binnenin verrassend veel ruimte, zoveel zelfs dat ook vier personen tijdens lange ritten er comfortabel in zouden kunnen zitten. Die ruimte is gecreëerd door de kofferbak compact (140 liter) te houden. (Met neergeklapte achterbank groeit de inhoud naar 940 liter.)

Veiligheid

De veiligheidsuitrusting van de kleine Hyundai laat te wensen over. ABS en airbags voor behoren tot de belangrijkste standaardzaken, maar ESP was slechts leverbaar op de duurdere uitvoeringen en dan alleen als optie. Toch bereikte de i10 bij de botsproeven van EuroNCAP vier van de vijf sterren, wat een goede score is.

Drie motoren

Het motorenaanbod van de Hyundai i10 bestaat uit twee viercilinder benzinemotoren en een driecilinder diesel. De benzinemotoren leveren vermogens van 67 en 78 pk, de diesel heeft 78 pk. Het gemiddeld verbruik van de laatste ligt rond de 5 l/100 km, de benzinemotoren hebben per 100 kilometer 1 tot 2 liter brandstof meer nodig.

Ongebruikelijk

Uit de gegevens van de mobiele pechhulpinstanties komt van de Hyundai i10 een ongebruikelijk beeld naar voren. Normaal gesproken worden auto's gedurende hun levenscyclus betrouwbaarder, maar bij deze Koreaan is dat omgekeerd. De bouwjaren 2008 en 2009 doen het zeer goed, 2010 goed, maar in 2010 werd het gemiddeld. Van de twee laatste bouwjaren zijn helaas geen gegevens bekend. De i10 valt relatief vaak uit door een lege accu. Bij de jaren 2009 en 2010 komen kapotte startblokkeringen voor en wat betreft marters was 2009 kennelijk een goed jaar voor ontstekingskabels. Bij de apk presteert de Hyundai i10 aanzienlijk beter. Slechts kapotte remlichten komen voor, op alle andere punten doet de i10 het beter dan gemiddeld.

Tweedehands Hyundai i10

Als u op zoek bent naar een kleine tweedehands auto, kunt u naast de eerdergenoemde concurrenten ook het drietal Peugeot 107, Citroën C1 en Toyota Aygo uit dezelfde periode overwegen. Op Marktplaats staan op het moment van schrijven 326 Hyundai i10 occasions van de eerste generatie, dus er is veel keuze. Het prijsniveau start rond de 3.000 euro. wk 48 Hyundai i10 achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam