Aankooptips occasions: Mazda 5, eerste generatie (2005-2010)

De Mazda 5 is een MPV in de klasse van de Volkswagen Touran en de Opel Zafira, de zogenaamde midi-MPV's. De hier besproken eerste generatie kwam in 2005 op de markt als opvolger van de Mazda Premacy. Twee jaar later arriveerde de Mazda 5 facelift. De technische basis van de Mazda 5 is een mix van verschillende modellen van het Japanse merk. De tweede generatie die in 2010 op de markt kwam beschikt opnieuw over dezelfde bodemplaat. Onder de midi-MPV's neemt de Mazda 5 een sportieve plaats in. Het is een strak sturende auto met een tamelijk stevige vering waarvan je moet houden.

Veel ruimte

Het interieur van de Mazda 5 biedt veel ruimte. De inhoud van de bagageruimte bedraagt maximaal 1.700 liter. Bijzonder is het 6+1-stoelconcept. In de opstelling met zes afzonderlijke stoelen krimpt de bagageruimte echter behoorlijk. De zevende stoel kan naar behoefte tussen de achterste stoelen omhoog geklapt worden. Deze is echter alleen geschikt voor kinderen. Bovendien is deze derde zitrij moeilijk bereikbaar. Ten behoeve van de multifunctionaliteit is het verder goed om te weten dat de achterste zittingen omgeklapt kunnen worden. Handig zijn verder de schuifdeuren aan beide zijden van de Mazda 5. Die vergemakkelijken in- en uitstappen, vooral op krappe parkeerplaatsen. Het praktische en ruime interieur is destijds goed ontvangen, minder was men te spreken over het harde onderstel en de materiaalkeuze voor het interieur, dat wordt gedomineerd door harde kunststof.

Botsproeven

In de standaard veiligheidsuitrusting van de Mazda 5 ontbreekt alleen ESP. ABS en meerdere airbags zijn standaard wel aan boord. Bij de botsproeven van EuroNCAP behaalde de Mazda 5 de maximale score van vijf sterren.

Viercilinders

Het motorenaanbod van de Mazda 5 bestaat uit louter viercilinders, zowel benzine als diesel. Het vermogen van de benzinemotoren loopt uiteen van 115 tot 145 pk en dat van de diesels bedraagt 110 tot 143 pk. Het gemiddeld brandstofverbruik van de diesels ligt op ongeveer 7 l/100 km, de benzinemotoren hebben gemiddeld een liter meer nodig. De wegenwacht is zeer te spreken over het geringe aantal pechgevallen van de Mazda 5. In de statistieken vallen slechts verstopte roetfilters van de diesels op. Iets minder goed, maar nog altijd beter dan gemiddeld, presteert de Japanner bij de apk. Vooral naar mate de kilometerstand oploopt, onderscheidt de Mazda 5 zich op het gebied van betrouwbaarheid in positieve zin van de concurrentie. Kanttekeningen vormen de lagers en de draagarmen van de achteras die verhoudingsgewijs wat snel slijten. Daarnaast worden nogal eens lekkende schokdempers geconstateerd. Ook speling in de stuurinrichting valt negatief op. De uitlaat daarentegen is opvallend roestbestendig. Voor de rest van de carrosserie verdient het echter aanbeveling deze goed op roest te controleren. Mazda's van deze bouwjaren krijgen door slechte conserveringsmaatregelen doorgaans vrij vroeg te maken met de roestduivel. Let hiervoor in het bijzonder op de dorpels (in langsrichting aan beide kanten onder de auto).

Conclusie

De Mazda 5 is een midi-MPV met een sportieve inslag en een ruim interieur van eenvoudige materialen. Op het gebied van betrouwbaarheid presteert de Mazda 5 bovengemiddeld. Vooral naarmate de kilometerstand oploopt onderscheidt hij zich op dit punt positief. De uitlaat is roestbestendig, maar op andere delen kan de roestduivel zich juist eerder dan gemiddeld doen gelden. Op Marktplaats staan ruim 100 Mazda 5 occasions van de eerste generatie te koop. Prijzen starten vanaf zo'n 3.000 euro. wk 20 Mazda 5 achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam