Chevrolet vertrokken uit Europa

Wie anno 2015 een nieuwe Chevrolet bij de dealer wil kopen, komt van een koude kermis thuis. Het merk heeft zijn biezen gepakt in West-Europa. In de afgelopen tien jaar kwamen er heel wat modellen voorbij. Sommigen verkochten best goed. Waarom vertrekken ze dan toch? Even voor de duidelijkheid: we hebben het hier over de compacte modellen van Koreaanse makelij, die nu niet meer middels de normale, officiële distributiekanalen te verkrijgen zijn. Via grijze import zullen deze, net als de grote Amerikaanse Chevy's (zoals de Impala, Camaro en Silverado), natuurlijk nog prima nieuw leverbaar zijn.

Guitig: de Matiz

Matiz

Is het een Fiat, een Daewoo of een Chevrolet? Het is in elk geval een Matiz…

Het is persoonlijk, maar de Chevrolet Matiz vind ik een heel bijzondere auto. Het model werd in eerste instantie door Giugiaro ontworpen voor Fiat, maar die zag er geen heil in. Daewoo kocht de tekeningen over en bracht de Matiz uit in 1998. Het kleine model was een instant succes: zeker ook in Italië. Dit motiveerde Fiat om met een serie zeer succesvolle compacte modellen te komen. De terugkeer van de Panda was daar in 2003 het eerste voorbeeld van. Omdat het Amerikaanse GM (General Motors, de eigenaar van Chevrolet) de nieuwe baas werd van Daewoo gingen alle modellen vanaf 2005 als Chevrolet door het leven. En zo kon je vanaf 2005 opeens een Chevrolet Matiz kopen. Je kon zelfs de Daewoo-stickers laten vervangen door echte Chevrolet-emblemen! In 2007 volgde een grondig vernieuwde Matiz en vanaf 2010 was daar zijn opvolger, de Chevrolet Spark. Die laatste is ruimer en daardoor wat praktischer, maar toch: de eerste Matiz was het leukst, als je het mij vraagt.

Cruze, echt Chevrolet

Cruze

Lekker cruisen in een splinternieuwe Chevrolet Cruze? In West-Europa wordt het moeilijk.

Geen rebadges, maar gewoon eigen modellen: die waren er ook nog. Bijvoorbeeld de Chevrolet Cruze. Een middenklasse model dat zowel leverbaar is geweest als sedan, hatchback als de in Europa zo populaire carrosserievariant: de stationwagon. Het ontwerp van de Cruze – en dan met name de stationwagon – is ronduit vlot te noemen en qua motorisering had de klant behoorlijk wat keus. Tweedehands is de Cruze nog wel verkrijgbaar. Op Marktplaats staan er zo’n veertig te koop op het moment van schrijven. Prijzen beginnen rond de 8.000 euro voor een exemplaar uit 2009 en lopen op tot rond de 20 mille voor een goed uitgeruste stationwagon van drie jaar oud. Over service en onderhoud hoeft de koper zich overigens geen zorgen te maken, want, zo staat er op Chevrolet.nl te lezen: de klant kan terecht bij 2.000 Chevrolet-servicepunten in heel Europa.

Volt en Ampera identiek

Volt

Chevrolet trekt de stekker uit de Volt in Europa.

Een auto die het de afgelopen jaren relatief goed deed in de verkopen, is de Chevrolet Volt. Dit model rijdt op elektriciteit. Omdat onze overheid de elektrische auto stimuleert met allerlei belastingvoordelen kochten in de afgelopen jaren meer dan duizend klanten een Volt. In Amerika kondigt Chevrolet op dit moment een compleet nieuwe generatie Volt aan, maar die is niet voor ons… Je hoeft niet heel goed te kijken om de overeenkomsten tussen een Chevrolet Volt en een Opel Ampera te zien. De auto’s zijn bijna identiek. Hetzelfde geldt voor de Chevrolet Captiva (openingsfoto) en de Opel Antara. En dat is nou net het hele eiereneten. GM heeft ervoor gekozen om Opel hét automerk voor gangbare modellen in West-Europa te maken (de Corvette blijft overigens wel leverbaar). De Opel Agila en Chevrolet Spark zitten hier nu dus niet meer in het zelfde vaarwater en niet langer heeft de Opel Astra ‘last’ van de Cruze.

Buiten Europa

Buiten onze regionen ligt het weer anders. In Amerika is het merk nog steeds populair en hetzelfde geldt voor Rusland. De Spark, Aveo, Cruze, Cobalt en vele Chevy’s blijven daar gewoon voor een stapel roebels te koop. De Chevrolet Niva overigens ook. Da’s een compact SUV’je. En weet je nog welk Russisch merk vroeger ook een stoere terreinauto genaamd Niva bouwde? Inderdaad…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam