Een auto voor 500 euro: het kan, als je weet wat je doet

Bij mij om de hoek staat al een tijdje een rode Volkswagen Polo te koop. Bouwjaar 1999, twee ton op de kilometerteller, apk tot november. De reden dat-ie er al een tijdje staat, is de prijs: 1.500 euro willen ze ervoor hebben. Voor een verweerd rode Polo. Omdat ik altijd in ben voor een beetje handel vroeg ik de eigenaresse of ze hem ook voor 500 euro wilde verkopen. Moest ze niks van weten. Toen ik ’s avonds op de bank zat met een glas wijn was ik toch benieuwd of haar verontwaardiging over mijn bod terecht was geweest. Het antwoord: nee. Voor dat bedrag valt online namelijk best veel te halen - als je tenminste weet waar je op moet letten. Eerlijk is eerlijk, voor 500 euro koop je in de regel geen goede gebruikte VW Polo, maar mijn bod zat dichter bij de reële waarde dan haar vraagprijs: met 750 euro kom je een heel eind. Wat koop je dan wél voor een vraagprijs van maximaal 500 euro? En dan doel ik op auto’s zonder grote gebreken waar het afgelopen half jaar nog een apk-stempel op is gedrukt.

Versnellingsbak

Een rondje op Marktplaats levert toch nog bijna 230 hits op. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er ook wat auto’s tussen staan die weliswaar beschikken over een actuele apk-keuring, maar die toch uitsluitend geschikt zijn voor mensen met verstand van het onderhoud van auto’s; een Citroën C5 Break 2.0 HDI (vraagprijs 499 euro) die ik tegenkwam, zag eruit als een volwaardige auto, maar daar komen de kosten voor (de inbouw van) een gebruikte automatische versnellingsbak nog bij. Niet per se reden om deze auto links te laten liggen, maar wel goed om je te realiseren.

Aankoopkeuring

De jongste 500-euroër is een Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi van 2004. Een ‘perfect’ lopende en rijdende auto met een frisse apk, maar hij ‘rookt wel erg’. Tja, dat kán een kwestie van afstellen zijn, maar met een beetje pech is er meer aan de hand – de apk blijft tenslotte, in de woorden van de RDW “een momentopname”. Dit is typisch een auto waarbij een aankoopkeuring de moeite waard kan zijn. Een garagebedrijf – indien mogelijk eentje met Renault-ervaring – kan je snel meer vertellen. Dat kost je misschien maximaal honderd euro, maar dan rijd je wel weg in de wetenschap dat die rookpluim makkelijk te verhelpen is.

Less is more

Sowieso zou ik voor 500 euro niet zo snel op zoek gaan naar een automaat. Automatische versnellingsbakken zijn namelijk duurder en complexer dan handgeschakelde bakken en juist bij auto’s met hogere kilometerstanden (en daar hebben we het hier natuurlijk over) wordt slijtage een probleem. Sterker nog, voor zo’n laag aankoopbedrag zou ik op zoek gaan naar een auto met zo weinig mogelijk ingewikkelde elektronica. Evenmin heb ik in deze prijsklasse voorkeur voor een diesel, omdat ze in de regel iets duurder in onderhoud zijn dan auto’s met een benzinemotor (maar ook hier geldt: als je weet waar je op moeten letten – de staat van de turbo bijvoorbeeld, of die van het roetfilter – hoeft een diesel geen probleem te zijn).

Geen trekhaak is een pré

De zoektocht is inmiddels zo specifiek geworden dat het nog maar om tientallen gaat. Bovendien blijven er maar twee typen auto over die ik met het oog op de restwaarde interessant vind: kleine zuinige stadsautootjes met weinig kilometers én stationwagens of MPV’s waarvoor altijd weer een stel jonge ouders te vinden is. Zoals een Renault Scénic 1.6-16V RXE uit 2000, waarop niet toevallig al zes keer is geboden in twee dagen tijd. Een complete auto met een apk tot maart volgend jaar. Ook prettig: hij heeft géén trekhaak. Deze auto heeft dus niet zestien zomers achter elkaar een caravan tegen de Franse bergen op gesleurd.

Altijd proefrijden

Zou ik zo’n auto blind kopen? Nee, toch niet, ook al hebben we het over een bedrag van ‘maar’ 500 euro. Ik zou hem willen zien, aan de deuren willen voelen (veel beweging in de scharnieren is in mijn ervaring een teken dat een auto gaar is) en er mee willen rijden. Instappen zegt overigens vaak al genoeg: harde stoelen en een net interieur zeggen veel over de manier waarop er met een auto is omgegaan. O ja, en ik zou heel graag de onderhoudshistorie willen kennen. De Scénic heeft een kilometerstand van 251.000 en als-ie ‘toevallig’ net toe is aan een nieuwe distributieriem, is-ie plotseling een héél stuk duurder dan 500 euro. Heeft een auto zo’n onderhoudshistorie niet, dan kan het verstandig zijn advies in te winnen bij een onafhankelijke derde partij. Kortom, in de prijscategorie rond de 500 euro zijn voldoende pareltjes te vinden, zolang je maar oog houdt voor de mogelijke risico’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam