Luxe limo’s voor Picanto-prijsjes

Uit het juni-nummer van Auto Review Tekst: Gert Wegman A-segmenters zijn onder de kopers van nieuwe auto’s razend populair. Niet zo gek, want voor 12 tot 14 mille koop je een zuinig karretje voor jarenlang zorgeloos rijplezier. Maar voor hetzelfde geld koop je ook een vette limo. Kost per maand wat meer, maar de blikken die je oogst, zijn onbetaalbaar... ----- Bekijk alle luxe grote auto's op Marktplaats Auto's. ----- Vijf van de tien best verkochte auto’s in Nederland zijn modellen uit het A-segment. Dan hebben we het over auto’s als de Kia Picanto, de Volkswagen Up en de Peugeot 108. De vanafprijzen van deze modellen liggen zo rond de 12.000 euro. Daarvoor krijg je dan meestal de simpelste uitvoering. Met wat leuke extra’s erbij staat er voor je het weet een bedrag van 14.000 euro of meer onder aan de offerte. Daar kun je je handtekening bij zetten, maar je kunt ook nog eens om je heen kijken naar wat er nog meer voor dat geld te koop is. Een vette dikke luxe limo, bijvoorbeeld. We hebben allemaal weleens gedroomd van een luxe kar met het comfort van een vliegend tapijt, de ruimte van een fullsize MPV en de power van een sportwagen. Als je op Marktplaats de juiste zoekcriteria ingeeft, blijkt dat het niet per se bij dromen hoeft te blijven. Wij gingen met een budgetplafond op zoek naar ruime, comfortabele, snelle auto’s. Als maximumleeftijd hanteren we 20 jaar en auto’s met meer dan 250.000 kilometer op de teller sluiten we ook uit van deelname. Om het luxe gevoel compleet te maken, gaan we minimaal voor een zescilinder.

Op gevoel

‘Grote sedans’ heb je in verschillende soorten en maten, maar wij gaan minimaal voor het E-segment, oftewel auto’s in de klasse van de BMW 5-serie en de Audi A6; en als het even kan nog een paar treetjes hoger. We waren verrast door het grote aanbod en onze uiteindelijke keus is puur op gevoel gemaakt. Het belangrijkst zijn een sluitende onderhoudshistorie en een betrouwbare kilometerstand. We gaan er vanuit dat je dergelijke auto’s niet koopt om er heel veel kilometers mee te maken, vandaar dat we ons hebben beperkt tot benzineversies. Die zijn al duur genoeg in de wegenbelasting.

Citroën C6 3.0 V6

Na de productiestop van de XM in 2000, blijft het lange tijd leeg boven aan de Citroën-prijslijst. Pas in maart 2005 beleeft opvolger C6 zijn publieksdebuut. Volgens goede Citroën-traditie heeft het topmodel hydropneumatische vering, althans een moderne variant daarop, Hydractiv genaamd. De fastback-carrosserie van de individueel gelijnde C6 is in het hogere segment eigenlijk not done, daarnaast vallen het gladde plaatwerk en de typische achterlichten op. De C6 biedt allerlei moderne snufjes, zoals een head-up display, een spoorassistent en xenonkoplampen met bochtverlichting. Helaas laten de interieurafwerking en het dashboard te wensen over. Met zijn allesverhullende vering lijkt de C6 wegwerkers brodeloos te willen maken, maar gelukkig voor hen waarderen maar weinig mensen het ultrazachte zoeven van de auto. Bovendien kent de dure C6 nogal wat elektronicastoringen. De verkoop verloopt moeizaam en na 23.384 geproduceerde exemplaren gooit Citroën in 2012 de handdoek in de ring. Dat maakt de C6 tot een lekker exclusieve auto, bovendien is zacht comfort weer helemaal in. Merk: Citroën Type: C6 3.0 V6 Lignage Bouwjaar: 2006 Prijs: 13.990 euro Nieuwprijs toen: 59.390 euro Kilometerstand: 131.405 km Motor: V6, 2946 cm3, 211 pk, 290 Nm Topsnelheid: 230 km/h 0-100 km/h: 9,4 sec. Aanbieder: autobedrijf Garantie: - Belasting (3 mnd.): 264 euro Apk tot: 19 oktober 2017 Plus en min + Comfortabel als een kingsize waterbed, ruimtereus, individualist – Dynamisch als een kingsize waterbed, onoverzichtelijk dashboard, twijfelachtige betrouwbaarheid

Volkswagen Phaeton 6.0 W12

Met de introductie van de Phaeton in 2002 komt eindelijk de natte droom van Volkswagen-baas Ferdinand Piëch uit. Hij denkt BMW en Mercedes wel even een poepie te kunnen laten ruiken met deze superdeluxe limo. We weten allemaal hoe het afliep. Mensen die in zijn voor een dikke dure sedan, willen achter het stuur niet tegen een VW-logo aan kijken. Doodzonde, want de Phaeton is een geweldige auto. Hij is fluisterstil, het ventilatiesysteem zet je nooit op de tocht, en alle materialen zijn van hoogwaardige kwaliteit. Onderhuids vertoont de Phaeton grote overeenkomsten met de Bentley Continental, ook niet de eerste de beste. Als de fameuze W12-motor je te gek is, kun je ook een ’simpele’ 3.2 V6 nemen, met voorwiel- in plaats van vierwielaandrijving. Verder net zo'n dijk van een auto, alleen minder snel én een stuk minder dorstig. Merk: Volkswagen Type: Phaeton 6.0 W12 5p Bouwjaar: 2003 Prijs: 8.950 euro Nieuwprijs toen: 156.190 euro Kilometerstand: 238.196 km Motor: W12, 5.998 cm3, 420 pk, 550 Nm Topsnelheid: 250 km/h 0-100 km/h: 6,1 sec. Aanbieder: autobedrijf Garantie: - Belasting (3 mnd.): 369 euro Apk tot: 15 augustus 2017 Plus en min + Absoluut topproduct, als W12 de ultieme sleeper, superieur comfort – Iedereen denkt dat je een vette Passat rijdt, maandkosten

Cadillac Seville 4.6-V8 STS

Wie al jaren droomt van een betaalbare dikke Amerikaan met een V8, zou voor de laatste generatie Cadillac Seville kunnen gaan. Die biedt old school Amerikaanse luxe en comfort, en combineert die met een brandstofverbruik dat je niet onmiddellijk de kop kost. Althans, zolang je stadsverkeer en al te korte ritjes vermijdt. Met een lengte van een kleine vijf meter is de Seville in dit gezelschap niet eens de grootste en zeker niet de ruimste. Het luxe interieur is redelijk strak vormgegeven. Deze ‘Caddy’ heeft voorwielaandrijving en dat is goed te merken. Hij heeft een uitgesproken hekel aan bochten en zou rotondes het liefst allemaal rechtdoor nemen. De STS mag dan over de nodige power beschikken, hij loopt er niet mee te koop. Geef je vol gas vanuit stilstand, dan trakteren de voorwielen je – ondanks de tractieregeling – op een spectaculaire wielspin-show. Kortom, het is niet de meest verfijnde limo die er is, maar hij biedt wel veel charme en luxe. Merk: Cadillac Type: Seville 4.6-V8 STS Bouwjaar: 2002 Prijs: 8.950 euro Nieuwprijs toen: 82.560 euro Kilometerstand: 107.598 km Motor: V8, 4.565 cm3, 305 pk, 400 Nm Topsnelheid: 240 km/h 0-100 km/h: 6,8 sec. Aanbieder: autobedrijf Garantie: - Belasting (3 mnd.): 303 euro Apk: bij aflevering Plus en min + Een echte Amerikaanse V8, compleet en luxe – Even subtiel als Donald Trump

Lexus LS 400

Geen enkele auto in dit gezelschap heeft lage gebruikskosten. Maar voor één ding hoef je bij de Lexus LS niet bang te zijn: hoge reparatierekeningen. De auto staat namelijk huizenhoog in allerlei internationale betrouwbaarheidsonderzoeken. Behalve met ultieme betrouwbaarheid verwent de LS 400 je met een ongekend geluids- en veercomfort, maar ook met een onverwacht goed weggedrag en vlotte prestaties. Over verwennerij gesproken: als je instapt, trekt het stuur zich even bescheiden terug, om even later weer terug te keren naar de eerder ingestelde positie. Het Toyota-concern bedacht de Lexus LS ooit als tegenhanger van de Mercedes-S-klasse en dat is goed te zien aan de vormgeving. Het interieur kan er op het gebied van afwerking en uitrusting nog prima mee door, maar oogt inmiddels wel gedateerd. Al helpt het wel als de eerste eigenaar op de optielijst het 10.000 gulden (ca. 4.500 euro) kostende navigatiesysteem heeft aangevinkt. Wel wagen we te betwijfelen of er hiervoor nog kaartupdates te krijgen zijn. Merk: Lexus Type: LS 400 Bouwjaar: 1999 Prijs: 8.850 euro Nieuwprijs toen: 88.709 euro Kilometerstand: 190.148 km Motor: V8, 3.969 cm3, 284 pk, 398 Nm Topsnelheid: 250 km/h 0-100 km/h: 6,9 sec. Aanbieder: autobedrijf Garantie: - Belasting (3 mnd.): 264 euro Apk tot: bij aflevering Plus en min + Superstil en comfortabel, zeer betrouwbaar, sneller dan hij eruitziet – Niet moeders mooiste

Jaguar XJ

Wil je een auto met een klassiek Britse uitstraling, zonder concessies te doen aan comfort en rijgedrag? Kijk dan eens naar een XJ van eind jaren negentig. De V8 van deze generatie is behoorlijk betrouwbaar en verleent de XJ aansprekende prestaties, waarmee het onderstel prima raad weet. Ondanks de forse afmetingen laat de fraaie Brit zich gewillig door bochten jagen, waarbij het ESP desnoods subtiel ingrijpt. Maar ook met het comfort is niets mis, zolang je voorin zit. De achterbank is namelijk krapper dan die van menig C-segmenter, tenzij je de LWB-versie koopt. Deze generatie XJ kende wat elektronicaproblemen met onder meer ABS en ESP, en ook reageert de auto nogal heftig als de uitlijning niet volgens de regels is uitgevoerd. Is dat wel het geval, dan duurt elke rit te kort in deze gestrekte limo. Let op een sluitende onderhoudshistorie en maak een uitgebreide proefrit. Neem bovendien een niet-liefhebber met verstand van autozaken mee, anders ben je sowieso verkocht. Merk: Jaguar Type: XJ Sovereign 4.0 Bouwjaar: 1998 Prijs: 12.950 euro Nieuwprijs toen: 88.740 euro Kilometerstand: 134.930 km Motor: V8, 3.996 cm3, 294 pk, ca. 393 Nm Topsnelheid: 240 km/h 0-100 km/h: 7,3 sec. Aanbieder: autobedrijf Garantie: - Belasting (3 mnd.): 243 euro Apk tot: 30 januari 2018 Plus en min + Tijdloos en klassiek, onverwacht sportief – Krap achterin
 

Om de top 10 af te maken:

Kia Opirus

Deze slecht gelukte Mercedes-kloon is mooi van lelijkheid. Hij verafschuwt bochten, maar rechtuit zoeft hij heerlijk zacht over het asfalt. Voor de prijs van een Picanto koop je minstens drie Opiri.

Audi A8

Te koop met een keur aan motoren, waaronder dezelfde vette W12 als de Phaeton op deze pagina’s. Heeft meer status dan zijn VW-neef, toch vinden wij die ‘gewone Wolfsburgse jongen’ leuker.

Hyundai Grandeur

Sommigen vinden de Hyundai Grandeur saai, wij vinden het een fraai gelijnde sedan. Altijd voorzien van een 3,3 liter V6, binnenin word je verwend met leer en hout. Vanaf 5,5 mille ben je spekkoper.

Maserati Quattroporte

Zeker met geblazen V8 is dit een opwindende limo. Geweldig om naar te kijken en vanbinnen om te smullen. Maar ja, hoe vertel je het aan je partner? Kortom, geen auto voor bangeriken.

Mercedes S-klasse

Voor deze S 430 Lang krijg je niet de originaliteitsprijs, wel een pluim van je voetballende zoon. Je promoveert tot favoriete rij-ouder en achterin hebben de boys alle ruimte om een balletje hoog te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam