Occasions steeds populairder

Steeds meer mensen kiezen voor een occasion. Dat blijkt uit marktonderzoek uitgevoerd door VWE Automotive en het vakblad Automobiel Management. Het maakt Marktplaats, als grootste autoportaal van ons land, ideaal om je droomauto te zoeken dan wel je occasion te verkopen. Bekijk alle nieuwe auto's en occasions op Marktplaats. Opvallend is dat occasionkopers zich van tevoren niet of nauwelijks meer informeren via de traditionele media, zoals autobladen of kranten. Het zal niet verbazen dat kopers hun informatie daarentegen wel van internet halen. Daarnaast varen zij vooral op de mening van familie, vrienden en kennissen en de verkopende partij, als die laatste tenminste een autobedrijf is.

Afstand

Leuk om te weten is verder dat kopers van occasions bereid zijn veel verder te reizen dan kopers van een nieuwe auto. Ruim een kwart (28,1%) geeft aan voor bijvoorbeeld precies die Volkswagen, BMW of Toyota een afstand van meer dan 50 kilometer geen probleem te vinden. Ter vergelijking: bij consumenten die voor een nieuwe auto gaan, is slechts 6% hiertoe bereid. De reislust neemt bij kopers van tweedehands auto's bovendien toe als de te verwachten deal beter wordt. Zij zijn tenslotte, zo blijkt uit het onderzoek, voor het overgrote deel (63%) vooral op zoek naar een goede auto voor een redelijke prijs. Meer dan drie kwart van de occasionkopers vindt het kopen van een nieuwe auto dan ook zonde van het geld vanwege de waardedaling die optreedt zodra de auto in ontvangst genomen is. Toch geeft 44% van de occasionkopers aan nog steeds te kiezen voor een tweedehands auto als geld geen rol speelt. Interessant is verder dat ondanks deze cijfers bijna drie kwart van de occasionkopers zegt model en kleur erg belangrijk te vinden. Het rijden van de nieuwste techniek speelt bij slechts 30% een grote rol.

Volkswagen is het meest populaire occasionmerk met de Golf als topper, gevolgd door de Polo.

Cabrio in het Gooi

Opvallend is dat het soort tweedehands auto mede afhankelijk is van de regio waar men woont. In dunbevolkte gebieden (de noordelijke provincies) koopt men vooral grotere modellen (in de klasse van de Volkswagen Golf, de Honda Accord en de BMW 5-serie), terwijl in de Randstad kleinere auto's (formaat Volkswagen Up en Seat Ibiza) juist populair zijn. Een leuke tegenstelling betreft midi-SUV's zoals de Volkswagen Tiguan en de Kia Sportage: die zijn in Brabant en Zeeland erg in trek, terwijl het Noorden er juist weinig van moet hebben. Midi-MPV's zoals de Opel Zafira en de Renault Scénic doen het goed in Overijssel en Noord-Holland. Cabrio's tenslotte, zijn het meest gewild in Zeeland en het midden van ons land (vooral het Gooi) en het minst in trek in het noorden, wat perfect in lijn is met het stereotype beeld van de nuchtere noorderling.

Peugeot staat op nummer twee. De Peugeot 3008 is een voorbeeld van een 'Crossover Utility Vehicle'.

Import van occasions

De stijgende trend van de import van occasions is in 2016 iets afgezwakt, maar is met +20 ten opzichte van 2015 nog steeds fors. De populairste merken voor import zijn (in volgorde, met tussen haakjes de meest geïmporteerde modellen): Volkswagen (Golf en Polo), Mercedes (C-klasse), Toyota (Yaris), BMW (3-serie), Opel (Corsa), Ford en Renault (Clio). Met buitenlandse occasions op zich hoeft niets mis te zijn, maar let er bij aankoop op dat de kilometer- en onderhoudshistorie zo volledig mogelijk zijn.

Opel staat in 2016 op de derde plaats. De Opel Adam is een voorbeeld van een model dat door zijn compacte formaat vooral in de Randstad gewild is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam