Altijd handig om te weten welke auto's het snelst afschrijven en je dus als jonge occasion voor relatief weinig geld kunt kopen. Daarom tellen we in deel 2 van de Top 10 van auto's met de hoogste afschrijving af naar het model dat het meest van zijn nieuwwaarde verliest. Uitgangspunt zijn volumemodellen die in september 2012 nieuw zijn verkocht.
De restwaarde van Amerikanen daalt over het algemeen net zo snel als de beurs aan het begin van een crisis. Het topmodel van Jeep is daar geen uitzondering op. SUV's zijn dan wel populair, maar grote jongens als deze Grand Cherokee zijn vanwege de hoge wegenbelasting en de stevige brandstofkosten niet zo populair. Daarnaast komt de Grand Cherokee uit betrouwbaarheidsstatistieken ook nog eens slecht naar voren. Dit alles maakt dat je voor het 'luttele' bedrag van 37.000 euro een Grand Cherokee kunt kopen die nog maar vier jaar geleden voor dik 80 mille in de showroom stond.
Dit icoon onder de ruimteauto's gaat net als de voorgaande Jeep gebukt onder een matige betrouwbaarheid. Tel daarbij op dat hij net als de Grand Cherokee zwaar en dorstig is en flinke onderhoudskosten heeft en je hebt de ideale receptuur voor een afschrijving met een grafiek als een skischans. Mooi is hij wel, zeker voor een MPV, dus als je iets zoekt dat plaats biedt aan zeven personen, kan een Espace de moeite waard zijn. Maar wees dan dus wel gewaarschuwd. Zoek naar een exemplaar waarvan alle onderhoudshistorie bekend is, laat deze goed doorlichten en hoop op het beste. Pluspunt is natuurlijk dat je vier jaar oude exemplaren nu al koopt vanaf zo'n 15.000 euro terwijl ze destijds nieuw 45 mille deden.
Het technisch identieke broertje van de
Opel Antara koop je tweedehands nog gunstiger. In het begin van zijn levenscyclus verkocht de Chevrolet Captiva nog best aardig, maar later kwam de klad erin doordat concurrenten modellen aanboden die gewilder waren. Het resultaat is dat de markt voor deze Chevrolet enigszins verzadigd is, waardoor ze als occasion erg aantrekkelijk zijn. Houd wel in de gaten dat de brandstof- en onderhoudskosten van deze auto relatief hoog zijn. Dat is echter best te pruimen als je je realiseert dat je een tweedehands Captiva van vier jaar oud al koopt voor 36 procent van zijn nieuwprijs.
Een prachtmerk als het Italiaanse Lancia verkwanseld zien worden door eigenaar Fiat deed al pijn, maar dat ze na de overname van Chrysler een 300C omdoopten tot Lancia Thema was een regelrechte schande. Het doet je afvragen hoeveel – of eigenlijk hoe weinig – idee de topmanagers van het concern werkelijk hebben van wat er in de markt leeft. De Lancia Thema is dan ook nauwelijks verkocht en de enkele exemplaren die wel door de strot van argeloze kopers zijn geduwd hebben rap aan waarde verloren; van 60.000 euro in recordtijd naar een restwaarde van 21 mille. Als je niet om imago geeft, heb je er echter wel een dikke en rijk aangeklede occasion aan.
De Nederlandse autokoper houdt wellicht niet zo van 'rebadgen', zou je kunnen concluderen op basis van de nummers twee en één in deze lijst. De Seat Exeo is een omgebouwde Audi A4 van het – op dat moment – al oude model (de A4 van 2001). Maar ook al heeft de A4 zichzelf ruimschoots bewezen, de Exeo was hier weinig gewild, zowel destijds als nieuwe auto als tegenwoordig als occasion. Daarom brengt een Exeo na vier jaar gemiddeld nog maar 34 procent van zijn nieuwprijs op, terwijl de doorsnee-occasion in vier jaar tijd slechts de helft van zijn waarde verliest.
-----
Klik hier voor deel 1 van de 'Top 10 voordelig te kopen jonge occasions'
Ook geïnteresseerd in één van deze modellen? Klik dan hier voor al deze en nog veel meer occasions.