Dit is geen Citroën!

Citroën heeft de vernieuwde DS5 geïntroduceerd. Het meest opvallende aan het model van na de facelift? Dat is het nieuwe DS-logo wat prijkt op de grille in plaats van de double chevron. Schande of sterke zet? Wie het weet, mag het zeggen… Een van de meest indrukwekkende Citroëns ooit is en blijft de Citroën DS. Met zijn futuristische lijnen, meesturende koplampen en ongekende veercomfort schreef het model geschiedenis. We kregen nog wel luxe Citroëns (CX, XM en C6), maar een echte DS leefde lang alleen in onze herinneringen. Totdat de magische lettercombinatie in 2010 opeens terug kwam: de wat luxere, meer lifestyle-auto’s van Citroën mochten de twee letters dragen. Als eerste kwam de DS3 op de markt als Franse concurrent voor de populaire Mini.
DS

Als je autoliefhebbers tien minuten met elkaar laat praten, dan is de kans groot dat het uiteindelijk ook over deze auto gaat: de Citroën DS.

DS wordt een sub-merk

Het introduceren van de ‘DS’jes’ bleek een goede zet. De anti-retro lifestyle-hatchback DS3 staat zowat op elke hoek van de straat en ook de DS5 werd massaal omarmd. Zeker in Nederland: het dynamisch gelijnde model viel hier immers een tijd in de 20% bijtellingscategorie. En nu gaat Citroën meer doen met de succesvolle lijn: het wordt een heus sub-merk. Het Citroën-logo met de double chevron maakt plaats voor het logo met een D en een S, stijlvol en hoekig in elkaar verstrengeld. 'Dit is geen Citroën!, lijken de Fransen te roepen. Heus wel!, zeg ik dan.
DS3

Deze Citroën-grille staat de DS3 wel heel goed hoor. Hoe ziet dat er straks uit?!

Toch wel slim, of niet?

Is dit nou een goede zet? Aan de ene kant vind ik het dapper. Een Frans merk moet de laatste jaren nou eenmaal hard zijn best doen om op te vallen in de wat luxere hoek van de markt. De Duitsers maken er immers de dienst uit. Met een Audi A1, een Mercedes A-Klasse, maar ook een Mini en een BMW 1-serie hebben de DS3 en DS4 bijvoorbeeld zware opponenten. De DS5 heeft het ook niet makkelijk. Eerdere wat grotere Franse modellen (zoals de Citroën C6 en Peugeot 607) boekten te weinig succes, maar de DS5 houdt, tot nu toe, dapper stand. En dan vind ik het dus stoer als je in deze markt nog een stapje verder durft te gaan: een eigen premiummerk.
DS51

Mooie lijnen! Hier is de DS5 nog ‘gewoon’ een Citroën…

Wel/geen roemruchte geschiedenis

Het heeft ook een keerzijde. Zo maar opeens een ander logo op een auto doen: het leidt niet vaak tot successen (later deze week verschijnt daar nog een blog over!). En daarbij: je moet het maar mooi vinden, het nieuwe embleempje dat opeens tussen de zo gewaagd vormgegeven koplampen geplakt zit. Voor de meeste mensen zal het beeldmerk in eerste instantie niet zoveel zeggen, want een roemruchte geschiedenis heeft het merk DS (in tegenstelling tot Citroën) niet. Maar toch: de combinatie DS doet veel autoliefhebbers blozen. En het is, zoals gezegd, leuk gevonden en gewaagd. Dus. We zullen het zien, maar voorlopig is het – zeker wat mij betreft – even wennen…
DS52

… En vanaf nu is het dus een DS! Gedurfd, maar wel even wennen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam