Eindelijk kunnen we Jeremy Clarkson bekeuren
Heb je je ook wel eens afgevraagd hoe de mannen van Top Gear er in slagen om boetevrij de snelste auto’s te testen? Simpel: ze zetten hun Engelse bolides op de trein naar het vaste land en zijn dan vrij als vogels. Alleen een heterdaadje kost ze geld; bekeuringen op basis van camerabeelden bereiken nooit het kantoor van de BBC– of ze hun overtredingen nu in Frankrijk, Duitsland of Italië begaan. Maar dat is nu voorbij, met dank aan Europa.
Het Europese parlement stemde bijna unaniem in met een wet die het mogelijk maakt om chauffeurs uit het Verenigd Koninkrijk in eigen land te vervolgen als ze een verkeersovertreding hebben begaan op ons continent (denk aan te hard rijden, mobiel bellen en door rood licht rijden). Tikt dat een beetje aan qua financiën? Ik dacht het wel: de Franse regering schat dat jaarlijks zo’n 500.000 bestuurders uit het Verenigd Koninkrijk verkeersovertredingen begaan in Frankrijk. Vijfhónderdduízend. Even een snel rekensommetje: laten we ervan uitgaan dat het gemiddelde bedrag van een Franse boete 75 euro is. Dan hebben we het dus over 37,5 miljoen euro. En da’s alleen Frankrijk.
Het Britse justitiële apparaat ziet de handhaving van de nieuwe wetgeving met angst en beven tegemoet. Betalen Britse overtreders de op hun deurmat gearriveerde bekeuring niet, dan staat het de Europese regeringen namelijk vrij betaling via de rechter af te dwingen. Het duurt nog tot 2017 voordat het Britse Driver and Vehicle Licensing Agency verplicht is data van landgenoten met Europa te delen. Een voorstel van Europa om bekeurde Britten in eigen land punten in mindering te brengen, waardoor ze in theorie hun rijbewijs kunnen kwijtraken door een overtreding in bijvoorbeeld Nederland, lijkt het voorlopig niet te halen.
En dan nu het slechte nieuws: onder het motto ‘gelijke monniken, gelijke kappen’ geldt de nieuwe wet ook andersom. Dat betekent dat het vanaf heden extra oppassen is als je met je auto het Kanaal oversteekt; His Majesty’s Secret Service weet je te vinden. Gelukkig voor ons rijden de meeste Nederlanders Engeland in met een caravan aan de trekhaak, wat het risico op snelheidsovertredingen drastisch vermindert.
En Jeremy Clarkson? Die verwacht ik voorlopig nog even niet met een Aston Martin op de Italiaanse autostrada. De opperbevelhebber van het meest succesvolle autoprogramma ter wereld is geschorst omdat hij een producer zou hebben geslagen. Als dit inderdaad waar is, onderschrijft de autobaas zijn temperamentvolle karakter. En dat is in de regel slecht nieuws voor het gedrag van de rechtervoet. Europese boete gegarandeerd.