Hyundai toont diverse afbeeldingen van zijn nieuwe C-segmenter, de Hyundai i30. Het zijn typische 'teasers'. Foto's die een hint geven van hoe een auto er uit komt te zien. De Hyundai beleeft zijn wereldpremière op 7 oktober 2016. Tevens zal de i30 tijdens de Salon van Parijs in 2016 te bezichtigen zijn.
Dat Hyundai nu al met een nieuwe i30 komt is best opmerkelijk te noemen. Het huidige type werd in 2011 geïntroduceerd en heeft vorig jaar nog een kleine facelift gekregen. De i30 is een belangrijke auto voor het Zuid-Koreaanse merk. Gemiddeld genomen heeft Hyundai de afgelopen acht jaar zo'n 95.000 exemplaren weten te verkopen in Europa. Dat is aanzienlijk meer dan er werden verkocht van zijn voorganger, de
Elantra. Groot verschil is dat de Hyundai i30 in Europa is ontwikkeld en getest door Europeanen, meent Hyundai.
Peter Schreyer
Ook het design is het werk van een Europeaan. De nieuwe Hyundai i30 is ontworpen onder leiding van Peter Schreyer. Schreyer werkte voorheen bij de Volkswagen Group en was daar onder meer verantwoordelijk voor de
Audi A3,
A4 en
A6 in de jaren 90. In 2006 verhuisde hij naar
Kia. Daar heeft hij een ware revolutie ontketend. Hij ontwierp de
Kia Picanto, de
Kia Optima, de
Sportage en de
Sorento. Modellen die stuk voor stuk een enorm succes zijn.
Tipje van de sluier
Nu Kia op de rit is, gaat Schreyer bij concerngenoot Hyundai aan de slag. Zijn eerste wapenfeit was de Hyundai
Tuscon, wederom een commercieel succesvolle auto. Zijn tweede project is deze Hyundai i30. Op de foto's is wel te zien dat de grille zeer herkenbaar is. Deze vorm, in combinatie met de nieuwe koplampen zal het nieuwe 'familiegezicht' worden van Hyundai.
Aan de achterkant vallen de relatief platte en brede achterlichten op. Ergens doet dit denken aan de huidige
BMW 1-serie. Dat is merkwaardig, want bij de eerste Hyundai i30 leek de achterkant ook wat op de
1-serie. Het definitieve oordeel zal nog even moeten wachten totdat de echte foto's worden vrijgegeven.
Nieuw label
Tevens is het de verwachting dat van deze Hyundai i30 ook een sportieve versie op de markt komt. Deze rappe variant wordt door een aparte afdeling ontwikkeld, de Hyundai N Division. Zie deze tak als wat AMG voor
Mercedes-Benz is. Kortom, een relatief klein team dat zich enkel en alleen bezig houdt met de rappere varianten. De eerste auto van deze divisie is de Hyundai i30 N-Serie. Naar verluidt krijgt deze een 240 tot 260 pk sterke viercilinder.
De N-divisie is ook verantwoordelijk voor de Hyundai i20 WRC rally-auto (zie afbeelding). De thuisbasis voor de N-Divisie is gevestigd langs de Nordschleife van de Nürburgring, waar de 'N' ook voor staat. Dit circuit wordt door veel fabrikanten gebruikt om nieuwe modellen te testen.
Op zoek naar een gebruikte Hyundai i30? Klik dan hier voor het aanbod op Marktplaats.