De vakantie van vele autofabrikanten is ten einde en dit is vaak een reden om enkele wijzigingen in hun modellen aan te brengen. Zo ook de in Hiroshima gebouwde Mazda 6. Deze werd door Mazda lichtelijk herzien.
De derde generatie Mazda 6 is er sinds 2013. In 2015 kreeg de D-segmenter een facelift. Voor modeljaar 2017 achtte Mazda het nodig om de 6 nogmaals te herzien. Het uiterlijk geldt als een van de pluspunten van de Mazda 6. Logisch dus dat daar niet veel aan gedaan is. Het interieur is wel enigszins aangepast. Het ontwerp bleef gelijk, maar de materialen zijn nu van een hoger niveau.
Paard en ruiter
Grootste nieuws is GVC. GVC staat voor 'G-Vectoring Control'. G-Vectoring Control is een systeem dat er voor moet zorgen dat de Mazda 6 nog prettiger stuurt. Het houdt de parameters van het stuurwiel, de motor en het chassis in de gaten en past dat waar nodig aan. Zo kan het systeem het koppel van de motor aanpassen aan de stuurinput van de bestuurder. Dit moet volgens Mazda een heuse 'Jinba Ittai'-beleving creëren. 'Jinba Ittai' is de filsofie waarmee onder andere de
Mazda MX-5 ook is ontwikkeld en betekent vrij vertaald: 'paard en ruiter als één'.
Motoren
Voor 2017 is er keuze uit vijf motoren, waarvan twee diesels. Het gamma begint bij de 2.0 SKYACTIV met 145 pk. De tweede benzinemotor is ook een 2.0 SKYACTIV, zij het nu met 165 pk. Topper is de 2.5 SKYACTIV-G, deze levert maar liefst 192 pk en is altijd gekoppeld aan een zestraps automaat. Alle andere uitvoeringen hebben standaard een handgeschakelde zesbak, de automaat is optioneel wel mogelijk. De diesels zijn beide een 2.2 SKYACTIV-D, met naar keuze 150 of 175 pk. Voor 2017 zijn deze herzien en wat schoner gemaakt.
De Mazda 6 is leverbaar in twee carrosserievarianten: een sedan en stationwagon, Sportbrake genaamd. De vernieuwde Mazda 6 is nu te bestellen bij de dealer.
Op zoek naar een gebruikte Mazda 6? Klik dan hier voor het aanbod op Marktplaats.