De IAA van 2017 staat in het teken van elektrificatie, maar dat niet alleen. Verschillende fabrikanten gingen nog een stap verder en toonden studiemodellen die ook autonoom kunnen rijden. We pikken er drie uit en laten snel nog drie elektrische concept cars zien.
Renault Symbioz
Renault voorziet een toekomst waarbij de auto hoort bij het huis en daarmee een groter deel van ons leven uitmaakt. Met de Symbioz kijkt de fabrikant vooruit naar 2030. De auto is dan volgens Renault niet alleen elektrisch aangedreven en in staat om volledig autonoom te rijden (niveau 4), maar is zo ontworpen dat hij een extra kamer/ruimte in het huis kan vormen. Renault heeft voor het project dan ook een volledig team van (interieur)architecten aangetrokken om het huis waar de Symbioz bij hoort, eveneens meteen te ontwerpen. De toekomstige automobilist parkeert volgens Renault zijn auto (of die doet dat zelf) in de huiskamer op een draaiend platform dat tevens dienst kan doen als lift. Dan kun je vanaf het dakterras in de stromende regen samen romantisch doen in de Symbioz. Omdat daarvoor genoeg leefruimte te hebben, trekken het dashboard en de pedalen in de thuis-stand in. Zoals de naam, een verwijzing naar symbiose, al doet vermoeden is er meer. De Symbioz en het huis zijn digitaal en stroomtechnisch verbonden, waardoor de twee elektriciteit kunnen uitwisselen. Verder is de Symbioz via de koelkast op de hoogte of er nog melk gekocht moet worden en via de agenda wanneer het gezin eropuit gaat, zodat de auto zichzelf vijf minuten voor die tijd alvast buiten klaar zet. Met een volle accu uiteraard.
Audi Aicon Concept
Audi gaat met de Aicon op het gebied van autonoom rijden nog een stap verder dan Renault door stuur en pedalen helemaal weg te laten. Dit studiemodel is dan ook voorzien van autonoom rijden op niveau 5. Met dit hoogste niveau is er geen bestuurder meer en zijn de inzittenden allemaal passagiers. De auto krijgt dan ook een hele waslijst aan gadgets en communicatiemogelijkheden mee, zodat de voormalige bestuurder en eventuele andere inzittenden zich niet hoeven te vervelen. Zo krijgt het fenomeen head-up display in de Aicon een heel nieuwe dimensie doordat op de vooruit niet alleen informatie, maar ook films kunnen worden weergegeven. Om zoveel mogelijk binnenruimte te creëren zijn de wielen zo ver mogelijk uit elkaar geplaatst: de wielbasis is met een lengte van 3,47 meter 24 cm langer dan die van de verlengde Audi A8. Bijzonder is verder dat achterlichten ontbreken. In plaats daarvan heeft de Aicon schermen met een grote hoeveelheid pixels waarop signalen of boodschappen aan het overige verkeer kunnen worden gegeven. Verder zit zowel voor als achter de auto een bagageruimte met een inhoud van 600 liter.
Volkswagen I.D. Crozz II Concept
De Volkswagen I.D. Crozz II Concept is een stuk concreter en productierijper dan de voorgaande twee modellen.
Volkswagen heeft in Frankfurt bekend gemaakt dat het de komende jaren 20 miljard euro uittrekt om in 2025 tachtig elektrische modellen in het gamma te hebben. Deze autonoom rijdende I.D. Crozz II komt zelfs al in 2020 als elektrisch aangedreven crossover. De verlichting op de I.D. Crozz II ziet er zowel van voren als van achteren realistischer uit dan bij bovenstaande modellen van Audi en Renault. Andere kenmerken zijn het open schuivende achterportier en het ontbreken van een b-stijl. De I.D. Crozz II heeft een 306 pk sterke elektromotor. Volkswagen geeft als topsnelheid 180 km/u op en hij heeft een actieradius van 500 kilometer. Het studiemodel maakt deel uit van een trio dat verder bestaat uit de I.D. Crozz en de I.D. Buzz, een retrovariant van de aloude Volkswagen bus die voor 2022 op de rol staat.