Meer Genève-nieuws, van Skoda, Alpine en SsangYong

Vorige week lichtten we al een tipje van de sluier op over het autonieuws dat ons op de autosalon van Genève te wachten staat. Van 3 tot 13 maart werden daar de volgende primeurs van Skoda, Alpine en Mercedes onthuld.

Skoda Vision S

Ieder merk dat het grote publiek wil aanspreken lijkt tegenwoordig een SUV of crossover-achtige in huis te moeten hebben en Skoda blijft niet achter. Nadat we vorige week al meldden dat zustermerk Seat maar liefst drie SUV's in de planning heeft, laat Skoda foto's zien van de Vision S die het in Genève onthult. Het studiemodel staat op hetzelfde modulaire MQB-platform als de Ateca, maar is een stuk langer (4,36 om 4,7 meter). Uit het persbericht blijkt waarom: er is een derde zitrij gemonteerd waardoor er plaats is voor zes personen. De band met de Ateca is aan de vormgeving van de achterkant goed te zien. Afgezien van zaken als de overdreven grote wielen (die studiemodellen standaard sieren) en de scherp gestileerde zijspiegels kan het uiterlijk van de Vision S wel eens heel dicht liggen bij dat van het productiemodel. Voor aandrijving van de Skoda Vison S zorgen een 1.4 TSI benzinemotor en twee elektromotoren met in totaal 225 pk. Een daarvan drijft de achterwielen aan, de brandstofmotor en de tweede elektromotor sturen hun kracht naar de voorwielen. Gezamenlijk maken ze een sprint naar 100 km/u mogelijk in 7,4 seconden. De topsnelheid zou een kleine 200 km/u bedragen. Het theoretische verbruik heeft Skoda gesteld op 1 op 52,6. wk 07 Skoda Vision S

Alpine Vision

Nog een visioen, maar dit keer van het roemruchte Franse sportautomerk Alpine. Dat beleefde in 2012 zijn wederopstanding, maar op het eerste koopbare wapenfeit wachten we nog altijd. Ook de Alpine Vision is nog een studiemodel, maar de productieversie hiervan wordt nog dit jaar onthuld, dus die zal de vormgeving van deze conceptcar dicht benaderen. We zien een compacte sportauto waarvan het uiterlijk duidelijk hint naar dat van de Alpine A110 (1964-1976). Dat is te zien aan de voorkant met de kenmerkende verstralers, de c-stijl en de gebogen achterruit. Waar de carrosserie van zijn beroemde voorganger van kunststof was, is die van de Alpine Vison opgetrokken uit glasvezel. Als aandrijving dient een viercilinder turbomotor. Die is voor een ideale gewichtsverdeling voor de achteras geplaatst en drijft de achterwielen aan. Cijfers geeft eigenaar Renault (dat het uit 1955 stammende merk vijftien jaar later kocht) nog niet vrij, maar de Fransen laten wel weten dat de Alpine Vision in 4,5 seconden vanuit stilstand op 100 km/u zit. De productieversie van de Alpine Vision komt in het tweede kwartaal van 2017 op de markt en zal alleen verkocht worden via geselecteerde, in sportieve modellen gespecialiseerde Renault-dealers. Topman Carlos Ghosn heeft bij de onthulling verder laten weten dat het modellenaanbod van Alpine uit nog meer auto's zal gaan bestaan. Dat maakt zeer nieuwsgierig, want deze Alpine Vision ziet er uiterst begeerlijk uit. wk 07 Alpine Vison voor

Mercedes C-klasse

Bijgaande ontwerpschets licht alvast een tipje van de sluier op van het design van de nieuwe Mercedes C-klasse Cabriolet. In dit segment is een cabrio een primeur voor Mercedes. Niet eerder leverde het merk uit Stuttgart een dakloze versie van zijn speler in de middenklasse, terwijl grote concurrenten zoals Audi (met de A4 cabriolet) en BMW (de 3-serie cabriolet) in deze klasse kopers wel van de zon lieten genieten. Het cabriodak is een softtop die de bestuurder met een druk op de knop kan bedienen. Dat verdwijnt dan onder een afdekkap (tonneaucover genaamd) waardoor in open toestand een strakke belijning ontstaat. Om de inzittenden warm te houden is er – net als bij de S-klasse en E-klasse Cabriolet – nekverwarming vanuit de hoofdsteun. Het motorenaanbod zal grotendeels overeenkomen met dat van de Mercedes C-klasse. Het basismodel wordt dan een Mercedes C 180 (1,6-liter viercilinder turbomotor met 156 pk). Gevolgd door de C 200 (184 pk), de C 250 (211 pk) en de C 350 (245 pk). Alleen het voorlopige topmodel krijgt de beschikking over een zescilinder, de Mercedes C 400 4Matic met 333 pk. 'Voorlopig', omdat er vast ook een (of meerdere) Mercedes C 63 Cabriolet(s) zit(ten) aan te komen. Die zouden dan 476 pk en zelfs 510 pk (C 63 S Cabriolet) krijgen. Tenslotte zitten er voor kilometervreters ook diesels in het programma met vermogens van 170 (C 220 d) en 204 pk (c 250 d). wk 07 Merc C-klasse Cabriolet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam