Veel meer nog dan een moderne autoshow, is een klassiekerbeurs een walhalla voor autoliefhebbers. Waar op de IAA vrijwel alleen auto's staan die nu te koop zijn, is de Techno Classica een afspiegeling van het allermooiste/speciaalste dat de autowereld in haar meer dan honderdjarige bestaan heeft voortgebracht. In dit verslag richten we onze lens op een van de meest tot de verbeelding sprekende merken: Lamborghini.
-------------
Bekijk alle
tweedehands Lamborghini's op Marktplaats.
-------------
Lamborghini Miura P400 (1966-1973)
Als ontevreden
Ferrari-klant ontwikkelde Ferruccio Lamborghini zijn eigen sportautomerk. In 1964 introduceerde Lamborghini de 350 GT, twee jaar later gevolgd door de 400 GT. Enzo lag er niet wakker van, omdat hij pure sportauto's produceerde en Lamborghini zich richtte op snelle GT's. Dat veranderde nog datzelfde jaar met de introductie van de Miura (zie openingsfoto). Door sommigen gezien als de eerste supersportwagen, legde Lamborghini hiermee zijn buurman het vuur na aan de schenen. De dwars(!) geplaatste 4.0 V12 had in verschillende uitvoeringen vermogens van 350 tot 385 pk en een topsnelheid tot 300 km/u. De Miura was het eerste model dat Lamborghini, wiens sterrenbeeld een stier was, vernoemde naar een vechtstier. Het merk bouwde 475 exemplaren, inclusief een Miura Roadster. Aan deze Miura P400 hangt een prijskaartje van 1.250.000 euro.
Lamborghini Islero (1968-1969)
Twee jaar na de Miura kwam de Lamborghini Islero op de markt. Een nog zeldzamere GT (225 stuks) met dezelfde V12, maar iets minder vermogen: 325 pk. De Islero was een doorontwikkeling van de 400 GT, maar duidelijk van zijn voorganger te onderscheiden door de veel strakker vormgegeven carrosserie en de klapkoplampen. Dit exemplaar is een latere Islero S, te herkennen aan iets uitgeklopte wielkasten en kleine draairamen voor. Het vermogen van de S groeide met 25 pk en deze uitvoering beschikt over het verbeterde onderstel van de Lamborghini Espada. Prijskaartje: 345.000 euro.
Lamborghini Countach (1974-1990) en Murciélago
Met de Countach presenteerde Lamborghini in 1974 een gepaste opvolger voor de Miura. Het spectaculaire design deed eerder denken aan een UFO dan een auto. De Countach groeide uit tot een van dé posterauto's. Het aanbod liep van de LP400 (375 pk, gebouwd tot 1978) tot de Countach 25 Anniversary met 455 pk. Samen met de pk's groeide echter ook het aantal spoilers en het gewicht (van 1.130 naar 1.490 kilogram) wat volgens puristen het uiterlijk en objectief gezien de prestaties van de Countach niet ten goede kwam. De topsnelheid zakte van 309 naar 295 km/u. Het hier afgebeelde exemplaar is een Countach LP5000 QV (van quattro valvole: vier kleppen per cilinder). De waarde zit rond de 500.000 euro.
Het witte gevaarte links van de Countach is een Murciélago Roadster. De dakloze variant van de opvolger van de Lamborghini Diablo die op zijn beurt na de Countach kwam. Hoewel de Murciélago naar onze smaak te jong is voor een beurs als de Techno Classica, staan ze hier dus wel terecht gebroederlijk naast elkaar.
Lamborghini LM002 (1986-1993)
Op een moment dat de afkorting voor Sports Utility Vehicle nog nauwelijks in zwang was, had Lamborghini al de LM002. Hiermee combineerde de producent van exotische sportauto's toen al op onnavolgbare wijze sportiviteit en vierwielaandrijving in een terreinauto. Ingrediënten daarvoor: de monsterlijke 5.2 V12 met 455 pk uit de Countach in een functioneel ontworpen beest van een terreinauto. De bijna drie ton wegende kolos slingert zichzelf desnoods in 8,2 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 220 km/u. Dit alles bij een gemiddeld verbruik van zo'n 35 l/100 km. Ziehier de reden dat de LM002 vooral in oliestaatjes gretig aftrek vond. Lamborghini heeft er 301 exemplaren van gebouwd. Deze LM002 moet 235.000 euro kosten.