Japanse klassiekers van Toyota en Mazda in Essen

Als grootste klassiekerbeurs ter wereld mag de Technico Classica in Essen dan een mekka zijn, autoliefhebbers krijgen wel een vrij eenzijdig beeld. Daarom gingen we deze editie eens op zoek naar Japanse oldtimers. Het is maar goed dat we onze zaklamp mee hadden, want het aanbod was op één hand te tellen.

———
Bekijk alle klassiekers en oldtimers op Marktplaats.
———

Een beetje triest is het wel, als je de getallen op je in laat werken. Tijdens de Techno Classica bieden zo’n 1.250 exposanten afkomstig uit 30 landen en verdeeld over 31 hallen 2.700 auto’s te koop aan. Het overgrote deel van de oldtimers is Duits (vooral Porsche, Mercedes, BMW en Volkswagen). Daarna komt een hele tijd niets en heb je de klassieke Italianen (Ferrari, Alfa Romeo, Maserati) op enige afstand gevolgd door Britse flair in de vorm van Jaguar, Triumph, MG en uiteraard de nobele merken Rolls Royce en Bentley. Op een verdwaalde Renault 5 Turbo, Alpine of Citroën (2CV, DS, SM) na, doen de Fransen eigenlijk nauwelijks mee. Hoewel die met bijvoorbeeld Facel in de categorie verdwenen merken (waaronder verder Iso, Lancia, Saab) nog wel van zich doen spreken. Hier en daar een verdwaalde Amerikaan, maar hun aantal is tenminste een afspiegeling van de markt die merken als Chevrolet, Chrysler en Ford USA in Europa hebben. Dat geldt niet voor de Japanners die hier sinds hun komst in de tweede helft van de jaren zestig immers eens steeds nadrukkelijker deun meeblazen. In Essen waren er echter zo weinig: Mitsubishi, Subaru en Suzuki schitterden door afwezigheid. De paar die we van Mazda en Toyota vonden waren dan wel weer zo mooi en uniek dat we ze hier graag even in de schijnwerpers zetten.

Toyota Celica TA28 (1976)

Deze eerste generatie Celica is van na de facelift in 1975. Hij stamt uit de tijd dat de Japanners hun inspiratie voor veel ontwerpen ongegeneerd uit Amerika en Europa haalden. Kenmerken als de dubbele ronde koplampen, de chromen bumpers en de gedrongen achterkant zijn zo onder meer de Ford Mustang Fastback overgepend. Het werkt prachtig, maar onder het stoere uiterlijk van de sportcoupé gaan in tegenstelling tot bij de Amerikaanse pony car slechts viercilinder motoren schuil met vermogens tot maximaal 120 pk. Dit gerestaureerde exemplaar heeft een 90 pk 1.6 en mag voor 24.900 euro van de hand.

Mazda Cosmo Sport (1967-1972)

Om meerdere redenen heel bijzonder, deze Mazda Cosmo Sport (zie ook openingsfoto). Allereerst zijn er slechts 1.519 exemplaren van gemaakt en na zoveel tijd is daar nog slechts een deel van over. Zeker op klassiekerbeurzen zie je meer in beperkte oplage geproduceerde modellen, maar deze Mazda maakt aanspraak op een technische primeur. Het was de eerste in serie gebouwde auto met een rotatiemotor (ook wel wankelmotor, naar zijn ontwerper). Bij dit motortype bewegen geen zuigers in cilinders op en neer, maar wordt kracht opgewekt met twee roterende schijven. Voordelen hiervan zijn de compacte bouw, het lage aantal onderdelen en weinig trillingen. Nadelen een hoger olieverbruik, meer brandstofverbruik en vrij snelle slijtage van die draaiende schijven. De slechts 1,0 liter metende motor in deze Cosmo levert ondanks zijn beperkte inhoud toch een vermogen van 110 tot 128 pk (afhankelijk van de versie). De wankelmotor vond later zijn weg in vele Japanse Mazda’s. Bij ons is deze krachtbron het meest bekend van de Mazda RX-7 en zijn opvolger de RX-8. Op deze Cosmo Sport zat geen prijskaartje, maar exemplaren in topstaat brengen ruim meer dan een ton op.

Toyota 2000 GT (1967-1970)

Dat het altijd nog zeldzamer kan bewijst deze Toyota 2000 GT. Slechts 351 exemplaren verlieten de fabriek van Yamaha, waar deze Toyota in elkaar werd gezet. Onder de lange, glooiende motorkap huist een 2,0 liter zescilinder lijnmotor met 150 pk. Genoeg om de 1.145 kilogram wegende sportieveling een topsnelheid van 220 km/u te bezorgen. Toyota behaalde in de jaren 60 vele autosportsuccessen met de 2000 GT. In combinatie met het kleine productieaantal maakt het deze auto zeer gewild bij verzamelaars. Dit exemplaar was niet te koop, maar als een 2000 GT in goede staat op de markt komt, brengt deze meer dan een miljoen euro op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam