Fotorepo BMW op ClassicsNL in Leeuwarden

Omdat BMW nog steeds jarig is stond het merk, net als begin dit jaar in Maastricht, ook bij ClassicsNL in Leeuwarden in de schijnwerpers. Hieronder een selectie van de modellen die te zien waren. Een groot deel van de BMW's stond in Leeuwarden op het centraal opgestelde themaplein '100 jaar BMW' te glimmen. De auto's waren verzameld met behulp van BMW Nederland en de BMW Klassieke Autoclub. Andere auto's van het Beierse merk stonden bij standhouders die klassiekers te koop aanboden.

BMW 2002 Tii

De BMW 2002 (1968-1975) was de voorganger van de BMW 3-serie. Tot de komst van de 2002 Turbo in 1973 waren de ti- en tii-modellen de sterkste uitvoeringen. Tii staat overigens voor turismo internationale iniezione. Deze tii is de laatste en sterkste variant. Hij onderscheidt zich van zijn voorganger met een injectiesysteem in plaats van carburateurs. Daardoor leverde de 2,0-liter viercilinder 130 pk (was 120 pk). wk-44-bmw-2002-tii

BMW Z8

De BMW Z8 is een met de hand gebouwde roadster. James Bond-fans zullen hem herkennen uit de film The world is not enough. Van 2000 tot 2003 bouwde BMW slechts 5.700 Z8's met de hand waarvan in 2003 555 exemplaren door Alpina zijn omgebouwd tot Alpina Roadster V8. De aandrijflijn van de Z8 is afkomstig van de derde generatie BMW M5 (400 pk), de BMW E39. Om gewicht te besparen en te zorgen voor de broodnodige stijfheid, is de Z8 opgebouwd uit een aluminium spaceframe met een daarop bevestigde carrosserie. Ontwerper Henrik Fisker heeft de Z8 voorzien van enkele designkenmerken (de brede nieren en de luchtinlaten in het voorscherm) van de legendarische BMW 507 Roadster uit de jaren vijftig. wk-44-bmw-z8

BMW E24 en BMW E9

Rechts staat een BMW E9. Dit is de van 1968 tot 1975 geproduceerde coupéversie van BMW's voorganger van de 7-serie, de BMW E3 (1968-1977). BMW leverde de E9 uitsluitend met zescilinder lijnmotoren. Het aanbod liep uiteen van een BMW 2.5 CS met 150 pk tot de BMW 3.0 CSL met 206 pk. Er waren prototypen met acht en zelfs twaalf cilinders, maar die zijn vanwege de oliecrisis van begin jaren zeventig nooit verder ontwikkeld. De E24 (1975-1989) links op de foto kun je door zijn op de BMW 7-serie gelijkende voor- en achterkant makkelijk zien als een coupéversie van die limousine. Het onderstel is echter een verkorte en iets gemoderniseerde versie van het chassis van de eerste BMW 5-serie, de E12. Net als zijn voorganger leverde BMW de 6-serie alleen met zescilinder lijnmotoren. Deze keer met vermogens uiteenlopend van 184 pk (BMW 628 CSi) tot 286 pk voor het topmodel, de BMW M635 CSi. wk-44-bmw-6-en-cs

BMW E28 M5: Europees vs Amerikaans

De eerste generatie M5 is om heel veel redenen een bijzondere auto. Om te beginnen is deze M5 het eerste door BMW Motorsport in serie gebouwde M-model, met de hand bovendien. Daarnaast is deze M5 met een productieaantal van 2.241 exemplaren op de M1 na veruit het meest exclusieve M-model. Hoewel Maserati met de Quattroporte al sinds halverwege de jaren zestig een snelle vierdeurs limousine in het programma had, heeft BMW met de M5 de niche van de sportsedan gedefinieerd. Mercedes (met de AMG-modellen) en Audi (RS) volgden pas jaren later. Door zijn klassiekerstatus, de sportieve afkomst en het gelimiteerde productieaantal zijn E28 M5's inmiddels gezochte verzamelaarsobjecten. Dat geldt op ons continent dan vooral voor de 588 linksgestuurde, Europese exemplaren. De 1.340 Amerikaanse M5's hadden een tot 260 pk geknepen motor om aan de milieueisen te voldoen en dikkere bumpers om tegemoet te komen aan de eisen op het gebied van veiligheid. Bovendien zijn ze allemaal afgeleverd in zwart met een leren interieur in beige. Om al deze redenen zijn deze uitvoeringen minder gewild. Omdat veel mensen de sterkere motor willen, worden in slechte staat verkerende Amerikaanse exemplaren door E28-specialist Ivo Christov uit Franeker omgebouwd naar Europese specificaties. Op deze foto staat links een Amerikaan (herkenbaar aan de verlengde voorbumper) en rechts een naar Europese specificatie omgebouwd exemplaar dat op de beurs in Leeuwarden is verkocht. wk-44-bmw-m5

Twee keer BMW E28

Hier kijken we op de kont van het model onder de BMW M5, de BMW M535i (1986). De 3,5-liter zes-in-lijn-motor levert 218 pk en is voorzien van een handbak. De staat van de auto lijkt veel beter dan zijn kilometerstand van 231.000 doet vermoeden. De vraagprijs is 21.999 euro. Op de E28-stand staat de M535i neus aan neus met zijn luxe tegenhanger, de BMW 535i (1985). Dit eveneens handgeschakelde exemplaar heeft 203.000 kilometer gelopen en staat te koop voor 14.999 euro. De auto's zijn uit elkaar te houden door het standaard M-pakket van de M535i. Dit bestaat onder meer uit een sportonderstel, een bodykit (dorpelverbreders en een voor- en achterspoiler) en het onvermijdelijke en zo vaak misbruikte M-logo op de kofferklep. Beide auto's zijn getooid met de voor die tijd typische BBS-wielen (in dit geval 16 inch) met honingraatmotief afkomstig van de BMW M5. wk-44-bmw-m535i-e28

BMW 745i

De BMW 745i is het topmodel van de eerste generatie 7-serie (1977-1986). Anders dan de typeaanduiding doet vermoeden hebben we hier echter niet te maken met een 4,5-litermotor, maar met een geblazen versie van een – afhankelijk van het bouwjaar – 3,2 of 3,4 liter grote zes-in-lijn, beide met 252 pk. In tegenstelling tot de andere 7-series was de 745i alleen leverbaar met een automaat. Wat dit exemplaar verder onderscheidt is de Highline-uitvoering. Hij heeft niet alleen voor die tijd luxe zaken als airco, leren bekleding en elektrisch verstelbare stoelen, maar de middenconsole, het complete dashboard, de portieren en de a-, b-, en c-stijlen zijn ook nog eens bekleed met leer; een in die tijd bijzondere en zeer kostbare optie. Van de ruim 16.000 exemplaren die BMW van de 745i produceerde, hadden slechts 329 exemplaren deze luxe uitvoering. Dit specifieke exemplaar komt uit het laatste productiejaar, heeft 195.000 gelopen en staat te koop voor 10.999 euro. wk-44-bmw-745i Ook op zoek naar een klassieke BMW? Kijk dan hier voor het aanbod op Marktplaats!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam