Kostbare klassiekers op InterClassics in Brussel

Op InterClassics zijn prijzen van meerdere tonnen geen uitzondering. De vorige keer maakten we een selectie uit oldtimers tot 50.000 euro. In dit verslag dagdromen we over auto’s met prijskaartjes tot een veelvoud van dat bedrag.

——-
Bekijk alle klassiekers en oldtimers op Marktplaats.
——-

De Tomaso Longchamp, 1979

Deze De Tomaso Longchamp GTS behoort samen met de Pantera, en in mindere mate de vierdeurs Deauville, tot de meest bekende modellen van de Italiaanse sportautofabrikant. Met slechts 409 geproduceerde exemplaren tussen 1973 en 1989 ben je met een Longchamp van exclusiviteit verzekerd. In tegenstelling tot concurrenten als Ferrari en Maserati ontwikkelde De Tomaso zijn motoren niet zelf. De V8’s kwamen vooral van Ford. Ook andere onderdelen op deze gespierde coupé zijn van ‘vreemde merken’, zoals de koplampen (Ford Granada) en de achterlichten (Alfa 1750/2000 Berlinetta). Dat zal meespelen bij het feit dat eveneens in kleine aantallen gemaakte Ferrari’s of Maserati’s uit dezelfde tijd een veel hogere vraagprijs hebben.

Ferrari 365 GT 2+2, 1969

Deze Ferrari 365 GT 2+2 moet met 224.950 euro bijvoorbeeld ruim het dubbele van de Longchamp opbrengen. Daarvoor kan de koper zich gelukkig wel verheugen op vier extra cilinders: de 4,4 liter V12 levert 325 pk.

AC Aceca, 1955

Met deze AC Aceca blijven we nog even in hyperexclusieve sferen. Het Engelse AC bestond van 1911 tot 1984 en is vooral bekend van de AC Cobra met zijn carrosserie voorzien van ronde welvingen. Deze Aceca is eveneens een sportief model voorzien van een zescilinder lijnmotor met een inhoud (afhankelijk van de uitvoering) van 2,0 tot 2,6 liter. De coupé is gebouwd op basis van de roadster AC Ace. Deze ooit met de hand gebouwde klassieker heeft een vraagprijs van 159.000 euro.

Lamborghini Espada

Lamborghini bouwde de Espada tussen 1968 en 1978 in drie versies, de S1, de S2 en de S3. Uiterlijk verschillen deze modellen nauwelijks, maar iedere evolutie kreeg een verbeterde V12 en een vernieuwd interieur. Met in totaal slechts 1.217 exemplaren behoort ook de Espada tot een absolute zeldzaamheid. Goede exemplaren kosten rond de 200.000 euro. Op Marktplaats staan momenteel enkele Espada’s te koop.

Fiat Dino, 1969

De Dino is een sportauto die Fiat tussen 1966 en 1972 heeft gebouwd. In twee varianten: een coupé getekend door Bertone en deze spider van de hand van Pininfarina. De V6 is eveneens toegepast in de Ferrari Dino en de Lancia Stratos. Fiat bouwde in totaal 7.651 exemplaren van de Dino. Deze witte stond in Brussel voor 178.500 euro.

Alpina B7 Turbo, 1984

Op basis van de tweede generatie BMW 5-serie (BMW E28) bouwde Alpina van 1984 tot 1987 de B7 Turbo (zie ook openingsfoto). Het merk voorzag de 3,5 liter zes-in-lijn onder meer van een turbo wat een vermogen van 300 pk opleverde. Met een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden en een topsnelheid van 260 km/u was dit destijds de snelste sedan ter wereld. Alpina bouwde 236 exemplaren van de B7 Turbo sedan (er was ook een B7 Turbo op basis van de BMW 6-serie). Dit exemplaar moet 75.000 euro opbrengen. Alpina startte in de jaren zestig als tuner, maar verwierf in 1983 de status van autofabrikant.

Maserati Quattroporte I, 1966

Inmiddels zijn we bij de zesde generatie aanbeland, maar de geschiedenis van de Maserati Quattroporte startte al in 1963 met deze Quattroporte I. Volgens de overlevering is het de eerste snelle vierdeurs limousine. Een 260 pk sterke V8 bezorgde de auto een topsnelheid van 200 km/u. De hoekige, maar tegelijkertijd sierlijke carrosserie is getekend door het Italiaanse Frua. Goede exemplaren kosten rond de 100.000 euro en zijn met een productie van 230 exemplaren uiterst zeldzaam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam