Een bijna 20 jaar oud semi-topmodel met nog geen ton op de klok, dat is in een notendop deze Audi S4. In de hier getoonde kleur bovendien een extra unieke verschijning; niet voor muurbloempjes.
De Audi S-modellen combineren comfort en sportiviteit. Ze hangen net onder de door Audi Sport ontwikkelde en gebouwde RS-modellen en de Audi R8. Dat zijn pure sportauto's voor het gezin, op de tweezits middenmotor-sportauto R8 na dan. De eerste Audi S4 kwam in 1991 op de markt als sportief topmodel van de vierde generatie
Audi 100. Dat model werd bij de facelift in 1994 omgedoopt tot
Audi A6, waarna de sportieve versie daarvan als Audi S6 door het leven ging.
Bijna zo snel als een Porsche 911
De hier getoonde S4 is het eerste S-model gebaseerd op de eerste generatie
Audi A4 die op zijn beurt vanaf 1994 de
Audi 80 opvolgde. Dit model S4 was leverbaar van 1997 tot 2001. Als motor dient een 2,7 liter V6 bi-turbo. Die schopt het tot een vermogen van 265 pk en 400 Nm trekkracht. Al dat geweld wordt op een ideale manier op het asfalt overgebracht door de standaard vierwielaandrijving (quattro in Audi-jargon). Omdat de wielen de krachten zo goed kwijt kunnen, zijn de prestaties van deze wolf in schaapskleren navenant: de sprint van 0 naar 100 km/u hoeft slechts 5,6 seconden te duren en de topsnelheid bedraagt een begrensde 250 km/u. Om deze getallen even in perspectief te zetten: hiermee rijdt een Porsche 911 uit die tijd je niet kwijt. Het leuke hieraan is de verpakking: de eerste twee generaties Audi A4 waren er als vierdeurs sedan of als vijfdeurs stationwagon, bij Audi Avant genaamd. Zo op het eerste gezicht een doodnormale gezinsauto.
Van compressor naar turbo
Zoals dat met auto's en techniek vaak gaat, presteren opvolgende generaties nog beter. De derde Audi S4 (2003-2004) beschikte over een 4,2 liter V8 die zonder de hulp van turbo's 344 pk levert. Voor het eerst was dit model eveneens leverbaar als cabriolet. De vierde S4 was er van 2004 tot 2009. Deze had de A4 van destijds als basis, maar beschikte over dezelfde 344 pk sterke V8 als zijn voorganger. Daarna kwam downsizing in de mode (kleinere motoren met drukvulling om brandstof te besparen). Hierdoor greep Audi voor de vijfde S4 weer terug op een V6, een 3,0 liter met kompressor ditmaal, waarmee het vermogen op 333 pk kwam. Ook de cabriolet verviel. Dit jaar introduceerde Audi alweer de zesde S6, opnieuw met 3.0 V6, maar deze keer met een vermogen van 354 pk dankzij toepassing van een turbo.
Van tweede eigenaar
Deze bijna 20 jaar oude S4 is bijna zijn hele leven in het bezit geweest van dezelfde eigenaar. Slechts de eerste twee jaar sleet hij bij iemand anders. Bij sportieve auto's met krachtige motoren is het onderhoud nog belangrijker dan bij gewone modellen. Voor deze in 'Imolagelb' gespoten S4 spreekt dan ook dat de vorige eigenaar hem volgens de advertentie altijd bij dezelfde dealer heeft onderhouden. Als sportief topmodel onder de RS4 beschikt deze S4 over comfortverhogende opties als klimaatcontrole, een af-fabriek navigatiesysteem, een boordcomputer en elektrische bediening van ramen, zijspiegels en sloten. De sportstoelen zijn standaard. Lekker is tevens het optionele schuif-kanteldak waarmee dit exemplaar is uitgerust. Zodat je na een snelle rit met het dak open nog even kunt nagenieten van frisse lucht en de zon op je bol.
Wil je deze of een andere tweedehands Audi S4 kopen? Klik dan hier.