Wil je weten wat je klassieke BMW of youngtimer waard is? Spoed je, om een idee te krijgen, dan naar het MECC in Maastricht waar dit weekend de klassiekerbeurs Interclassics wordt gehouden. Zeldzaamheid en een uitmuntende staat zijn een vereiste.
Interclassics is de grootste klassiekerbeurs in de Benelux. De klassieke tweedehands auto's van Nederlandse handelaren zijn vrijwel allemaal vroeg of laat op Marktplaats te vinden, maar in Maastricht staan ook autobedrijven uit België. Dit jaar staat de beurs in het teken van
BMW vanwege het 100-jarig bestaan van de fabrikant. De organisatie heeft in samenwerking met de Nederlandse importeur een prachtige collectie samengesteld die een mooie dwarsdoorsnede van de modellen van het Beierse merk vormt. Hier volgt een fotoreportage van die verzameling en enkele beelden van auto's die op de beurs te koop zijn en die u misschien wel voor de deur heeft staan.
BMW 507
Wie in de voetsporen van Elvis wil treden moet een BMW 507 kopen. Van deze superzeldzame roadster uit de tweede helft van de jaren vijftig zijn slechts 254 stuks geproduceerd. Prijzen zijn sinds 2012 verdubbeld van 1 naar 2 miljoen euro.
BMW 2002 Turbo
De BMW 2002 Turbo is ook al zo'n legendarisch model. Het is een van de eerste in serie geproduceerde auto's met een turbo en de Beierse fabrikant wilde dat weten ook. Op de voorspoiler staat de type-aanduiding geschreven in.... spiegelschrift. Op deze manier konden voorgangers precies zien wat er aankwam. Ook deze auto's zijn de afgelopen vijf jaar zomaar drie keer zoveel waard geworden.
BMW 5-serie E12
De eerste generatie
BMW 5-serie is te herkennen aan de interne code van de fabriek: E12, waarbij de E voor
Entwicklung staat. Hier wordt een 525 (zonder de i van injectie, dus met carburateurs) geflankeerd door twee andere BMW's die in de jaren zeventig het levenslicht zagen: links een E21 3-serie en rechts een E23 6-serie. In Maastricht zijn de eerste twee dagen onder meer twee BMW 6-serie's verkocht: een 635 CSi voor 33.000 euro en een M635 CSi voor 65.000 euro.
BMW 323i
Van de tweede generatie
BMW 3-serie (de BMW E30) staat een bijzonder exemplaar in Maastricht. Deze rode BMW 323i van de eerste serie (herkenbaar aan de chromen bumpers) heeft slechts 253 kilometer op de teller. De nieuwe eigenaar mag voor 53.000 euro in een ruim 30 jaar oude auto rijden die als nieuw is.
BMW M1
Dit is de oervader van BMW M, met de M van BMW Motorsport. Deze afdeling houdt zich bezig met de racerij en ontwikkelt de meest sportieve BMW's. De prijzen van oudere M-modellen zijn de afgelopen jaren enorm gestegen (dat geldt overigens ook voor veel andere bijzondere klassiekers, waarop collega Niels Godron volgende week dieper in gaat) . Deze auto's voldoen aan een aantal belangrijke karakteristieken die voor verzamelaars zeer gewild zijn: sportiviteit die is afgeleid van een roemrucht autosportverleden, kleine productieaantallen en (voor wat betreft de M1 en de eerste twee generaties BMW M5) gebouwd met de hand. Een jaar of tien geleden kocht je een BMW M1 (1978-1981) voor 2-3 ton, nu is-ie drie keer zoveel waard. Er zijn slechts 453 stuks geproduceerd.
BMW M3
De BMW M3 (hier in DTM-uitmonstering) won eind jaren tachtig en begin jaren negentig alles wat er wereldwijd op toerwagengebied te winnen viel. Tel daarbij op het gelimiteerde productieaantal van de seriemodellen (iets meer dan 17.000 exemplaren) en je hebt de perfecte cocktail voor een verzamelaarsobject...
BMW M3 Cecotto
...zoals deze BMW M3 Cecotto (500 exemplaren van die 17.000) die de eerste dag van de beurs van hand wisselde voor maar liefst 140.000 euro.
BMW M5
Van de tweede generatie BMW 5-serie verscheen het allereerste in serie geproduceerde BMW M-model: de BMW M5 E28. Er zijn slechts 2.100 exemplaren geproduceerd - met de hand. Daarvan waren 588 stuks bedoeld voor de Europese markt (exclusief een honderdtal met rechts stuur voor Engeland). Deze auto's zijn de afgelopen twee jaar in waarde verdrievoudigd. Dit is een compleet gerestaureerd Amerikaans exemplaar voorzien van de gewilde Europese motor die voor liefhebbers een kunststuk op zich is. Vraagprijs: 80.000 euro.
BMW 5-serie E28 Schulz
BMW scoort al jaren met zijn stationcar-uitvoeringen van de 3- en 5-serie, de zogenaamde BMW touring. Terwijl grote concurrent Mercedes al sinds 1978 met de W123 T een stationcar in het programma had, durfde BMW daar met de tweede 5-serie (vanaf 1981) nog niet aan. De Duitse carrosseriebouwer Schulz zag er echter wel wat in en bouwde tussen de 30 en 50 exemplaren van de BMW E28 om tot een station. Het evenwichtig ogende resultaat had zo de concurrentie met de Mercedes aan kunnen gaan.