Precies 30 jaar geleden introduceerde BMW de 750i. Een mijlpaal, onder meer omdat het de eerste na-oorlogse twaalfcilinder van Duitse makelij was. BMW overtroefde hiermee in het topsegment voor het eerst grote concurrent Mercedes. Deze geweldige machines, voorzien van alle denkbare luxe zijn op Marktplaats al te koop voor ver onder de 10.000 euro.
---------
Bekijk alle BMW 7-serie occasions op Marktplaats.
---------
Met de eerste generatie BMW 7-serie (ook wel BMW E23 genoemd) kon BMW vergeleken met de
Mercedes S-klasse bepaald geen potten breken. Met de E32 (vanaf 1986) werd dit een ander verhaal. In het najaar van 1987 introduceerde BMW de 750i, voorzien van een 5,0 liter V12 met 300 pk. Leuk weetje is dat de V12 in principe uit twee zescilinder lijnmotoren bestond. Deze V12 was zo'n technisch hoogstandje dat de Beiers hem ook inbouwden in de BMW 850i en 850 CSI. Het blok vormde zelfs de basis voor de krachtbron van de beroemde McLaren F1 uit 1994, de destijds snelste supersportauto aller tijden.
Twee keer zo veel
De toenmalige nieuwprijs was met 185.000 gulden (90.000 euro) bijna twee keer zo hoog als het basismodel, de BMW 730i. Een dergelijk prestigieuze motor was er sinds de Maybach van voor de Tweede Wereldoorlog in Duitsland dan ook niet gemaakt. De 7-serie werd mede daardoor al snel dienstauto van zowel de top van het Duitse bedrijfsleven als de hoogste ambtenaren en een onbetwist verkoopsucces. BMW produceerde 363.000 exemplaren van dit model, nog meer dan van zijn opvolger, de BMW E38 (328.000 stuks). Dit verleidde Mercedes ertoe om in de opvolger van de S-klasse W126, de Mercedes W140 (sinds 1991), eveneens een V12 te introduceren. In die klasse boden verder alleen
Jaguar en Daimler een V12 in de
Jaguar XJ en de Daimler Double Six, maar de basis van die motoren was al twintig jaar oud.
Ook Audi en zelfs Volkswagen
Een V12 doet autoharten sneller kloppen, omdat deze krachtbron het summum van motorenbouw is. De twee onder een hoek van elkaar staande cilinderrijen zorgen voor zo'n zijdezachte motorloop dat je als bestuurder nog een keer de sleutel omdraait als je dit de eerste keer gedachteloos hebt gedaan. De BMW V12 schijnt zelfs dermate trillingsvrij te zijn dat je er bij draaiende motor een twee euro-muntstuk op zijn kant op kunt zetten. Al deze eigenschappen zorgen ervoor dat de V12 ondanks zijn formaat, gewicht en brandstofverbruik, die eigenlijk niet meer van deze tijd zijn, in het programma blijft, en niet alleen bij BMW. Want na Mercedes heeft ook
Audi de twaalfcilinder handschoen opgepakt. Het topmodel van het merk is al sinds de eerste versie van de
A8 de Audi A8 W12. Zelfs
Volkswagen, dat sinds begin 2000 eveneens van de topsegment-taart mee-eet, biedt deze motor aan in de
Phaeton W12.
Tweedehands BMW 750i
Klik
hier voor het aanbod van BMW's met V12 op Marktplaats. De motoren staan bekend om hun betrouwbaarheid, wat blijkt uit de astronomische kilometerstanden die je op tweedehands exemplaren tegenkomt. Houd er echter wel rekening mee dat de kosten voor het onderhoud hoger uitvallen dan voor een 'normale' zescilinder. De V12 heeft bijvoorbeeld niet alleen het dubbele aantal bougies, maar ook twee brandstofpompen, twee injectiesystemen en twee uitlaatsystemen met katalysator. Koop alleen exemplaren met een sluitende onderhoudshistorie of neem bij aanschaf een kenner mee.