Do’s en don’ts bij cabrio’s

Ik zou het weer kunnen (moeten?!) hebben over het eindeloze dieselschandaal en het op zichzelf weinig verrassende gegeven dat autofabrikanten alleen schuld bekennen dan wel maatregelen nemen als ze geen andere uitweg meer zien (zoals recentelijk Fiat en Mercedes-Benz…). Maar het is zomer, dus laten we het in vredesnaam over iets zonnigers hebben. Over open rijden bijvoorbeeld. Hoewel... er zijn een heleboel weldenkende mensen op deze aardbol die nooit en te nimmer een cabriolet zouden kopen of er zelfs ook maar in gezien willen worden. Zo zijn de meeste Nederlanders vrij lang. En vooral als het een klein en/of klassiek cabriootje betreft, ziet dat er doorgaans tamelijk belachelijk uit. Het is immers de bedoeling dat je alleen met de haren in de wind zit en niet het halve bovenlijf. Dus als wij Nederlanders dan zo nodig in een cabriolet willen rijden, kan het maar beter een forse/moderne auto zijn. Dat brengt me op het fenomeen van de zogenaamde ‘echte vierpersoons cabrio’. Zoals een Mercedes E-klasse Cabriolet bijvoorbeeld. Daar kunnen daadwerkelijk twee volgroeide volwassenen achterin zitten. Of je dat moet willen, is een andere kwestie. Want ook dát ziet er helaas altijd weer een beetje lullig uit, zélfs in een vier ton kostende Rolls-Royce Dawn (die overigens qua comfort, kwaliteitsbeleving en rijkwaliteiten niet of nauwelijks méér biedt dan zo’n E cabrio…). De achterbank is sowieso een ‘no-go-area’ voor dames, tenzij ‘coupe windhoos’ is gewenst.

Een fijne vierpersoons cabrio, deze E-Klasse (W124). Als je geen bezwaar hebt tegen een 'coupe windhoos' tenminste...

Optimaal genieten van open rijden luistert hoe dan ook erg nauw. De route moet bij voorkeur lommerrijk en volledig vrij van stinkende vrachtwagens/bussen zijn en het uitzicht (over de kustlijn) adembenemend. De buitentemperatuur is idealiter tussen de 18 en 28 graden en de koperen ploert staat niet recht boven de auto, maar is aan het opkomen of ondergaan, anders is het alsnog te warm en moeten er shawls/petten worden gedragen tegen de schroeiende straling. Ook mag er niet teveel zijwind zijn; dat verstoort de zorgvuldig uitgedachte luchtcirculatie in het interieur (die niet als onaangename ‘tocht’ ervaren mag worden). Midden op de dag en bij temperaturen boven de 28 graden hoort het dak dus eigenlijk dicht en de airco aan. Wie dat niet gelooft, moet maar eens gaan kijken aan de Côte d’Azur; daar zie je zelden iemand open rijden. Of het zijn retro-avantgardisten te Saint-Tropez in al dan niet perfect gerestaureerde minimalistische vierpersoons ‘cabriolets’ als de Citroën Méhari, Renault Rodeo, Mini Moke of (met een vleugje Italiaanse flair) een Fiat/Moretti 127 MidiMaxi. Karretjes die allemaal ergens tussen de 10 en 20.000 euro doen, maar die stijlvoller zijn dan welke peperdure cabriolet ook! ---- Bekijk alle tweedehands cabrio's op Marktplaats.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam