Zelf racen in een F1-auto, het kan (maar goedkoop is het niet)

f1 Ja, we hebben het allemaal wel eens gedaan: even de ogen dicht en in gedachten het stuur van Schumachers Ferrari in je handen nemen. Wachten op dat groene licht… en blázen. Dat gevoel, die euforische sensatie, dat is natuurlijk niet weggelegd voor gewone stervelingen als jij en ik. Wrong! Het kan wél, maar je moet er even voor sparen. In Engeland bijvoorbeeld, op het Three Sisters circuit van Wigan in Lancashire, waar je in acht uur de ultieme race-evolutie doormaakt. Beginnen in een Alfa Romeo Guilietta (niet een van de gelijknamige klassiekers, maar het huidige model) en nadat je het circuit hebt leren kennen via een Ferrari 360 en een Formule 3-auto doorgroeien naar de eindbestemming van de dag: een F1-Arrows uit 1994. Naast het meebrengen van een kleine 2.000 euro kent dit F1-uitstapje meer voorwaarden. Zo mag je deze ervaring alleen van je bucketlist schrappen als je kleiner bent dan 1.93 meter en niet zwaarder dan 110 kilo. Alle reden voor uw redacteur om op zoek te gaan naar een andere F1-ervaring (vanwege mijn lengte, mocht je het willen weten).

Met een Ferrari F1

De meest ultieme F1-ervaring is overigens alleen weggelegd voor de superrijken. De ‘F1 Clienti’ worden door Ferrari in staat gesteld een voormalige F1-auto te kopen én ermee te racen op speciale door Ferrari georganiseerde trackdagen. Enige race-ervaring is wel vereist, want het merk met het steigerende paard wil natuurlijk niet dat hun voormalige kampioensbolides om de haverklap in de grindbak eindigen.

Verzekeringsman, coureur en Ferrari-liefhebber Martin Lanting, een goede bekende in Quote-kringen, is zo’n F1 cliënt. Met zijn ex-Barrichello Ferrari F1 uit 2001 reed de sportieve zestiger dit voorjaar tijdens zo'n dag voor F1 Clienti supersnelle rondjes op het circuit van Monza. Dankzij dit filmpje kunnen we meegenieten van het geluid uit de tijd dat de Ferrari F1 nog tien cilinders had:

Quote 500’s Martin Lanting rockt in een Ferrari F1 uit 2001

Voor diegenen onder ons, die qua vermogenspositie nog nét niet klaar zijn voor een F1-trip naar Noord-Italië, zijn er uiteraard Nederlandse alternatieven. Op zowel Zandvoort als Assen mag je vanaf 249 euro een dagje met circuitauto’s spelen. Een driedaagse racecursus begint bij een bedrag van tussen 1.000 1.500 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam