De wereld verandert. Er komen nieuwe dingen bij en andere verdwijnen. Zo gaat het nu ook met de Ford Ka. Het allerliefste, allerschattigste, allerleukste snoepje uit de Ford-familie verhuist naar het geschiedenisboek. We krijgen de Ka Plus ervoor terug, maar of dat wel een échte Ka is? Hmm…
Mijn ex reed als een oma
Iedereen heeft wel iets met de Ford Ka. Ik zag ze voor het eerst van de trailer rollen tijdens Wiskunde B in het voorjaar van ’97. Het locale Ford-adresje lag recht tegenover mijn middelbare school. In het winkelcentrum stond een paar weken later een knalrode met zwarte stippen (kan er geen foto meer van vinden) en een ex reed er ooit in als een oma. Bijna had ik er vijf jaar terug nog eentje gekocht. Het huidige model en dan op afbetaling was het idee. Gelukkig werd het een
tweedehands Golfje.
En toch moest ik even slikken toen ik een paar weken terug het nieuws subtiel bij elkaar wist te concluderen: de Ka gaat uit de prijslijsten en over een opvolger is weinig bevredigends te melden.
Dit is het eerste Ford-model met het new-edge design. Kijk dan! De lijn van de grille loopt door in de knipperlichtjes.
Het enige Duitse antwoord
De eerste Ford Ka was het Duitse antwoord op de
Renault Twingo. Dat is ook al zo’n schetig stadsrakkertje die je snoezig aan lijkt te kijken. Natuurlijk: Opel kwam wel met de
Agila (generatie 1), maar die is niet schattig. Die is half Japans en vooral erg in trek bij mannen/vrouwen die hun kleding uitkiezen met de uitgangspunten ‘gemakkelijk zittend, ‘kleurloos’ en ‘zelfde als mijn vrouw/man’. En ja: VW bracht de
Lupo, maar die was er wel pas eind ‘98 en die was zo Duits dat een vergelijking met een Twingo lijkt op een serieuze match tussen een aardig getapt Weizenbiertje en een vrij okee gechambreerde Bordeaux.
Er was nog geen Youtube?
Ik noemde de lieveheersbeestjestrim uit het winkelcentrum al, maar daar bleef het niet bij. Met die eerste Ka deed Ford allemaal leuke dingen. Zo was er de
SportKa in 2003. Een versie, meestal donkerblauw metallic gespoten, met een 95 pk sterk 1.6-je onder de kap die je kon openen met het Ford-logo. De auto schitterde in een arsenaal aan gewaagde, humoristische tv-commercials op internet, maar niet op Youtube. Dat was er namelijk nog niet. Ken je die nog van die kat die zich een hoedje schrikt van de sunroof en dan van de auto afglijdt? Wat hebben we gelachen… En dan de
Streetka (ook sinds 2003). Een heuse roadster die wel stiekem gewoon een Ka was. Een collega had een miniatuurtje op zijn bureau staan en net niet het budget op zijn bankrekening. Het kwam er maar niet van, terwijl ie zo vrolijk werd van die auto. De wereld is zo oneerlijk soms. Ik moet er nog steeds van fronsen.
Ik heb je nu uitgelegd waarom katten hier bang van zijn.
Ford 500 / Fiat Ka
Goed: 2008 was het jaar dat de nieuwe Ford Ka de toonkamer des plaatselijke Ford-dealers kwam bevolken. Je ziet het er zo op het eerste gezicht niet aan af, maar het is heel geen ras-Ford. De auto is namelijk technisch bijna identiek aan de meest gigantisch succesvolle kleine auto van de afgelopen tien jaar. Inderdado! De
Fiat 500. Ja, echt. Ze komen allebei, zij aan zij, uit een Poolse fabriek in Tychy gerold. En soms zit er dan ook nog een Panda tussen. Een heerlijk Poolse, Italiaanse, Duitse combinatie, zullen we maar zeggen. Spaghetti met schnitzel en stroganovsaus ofzo. Eet smakelijk. Hij is er nog nieuw vanaf iets meer dan 10.000 euro en tweedehands kom je met minder dan de helft al een heel eind.
Wat is vrouwelijker? Deze Ka of de Fiat 500?
Autospotters zijn stil
En nu dan? Nou, nu is er dus niks bekend over een compleet nieuwe Ka. De jongemannen die met hun smartphones in de bosjes liggen – beter bekend als autospotters – hebben nog geen foto’s geüpload van echt kleine modelletjes waarin je een Ford-signatuur ontwaart. Dan is de opvolger er meestal gewoon niet. En dat is ka-rig nieuws. Wel is het logisch, want in de markt van de budgetmobiel is bijna geen droog brood meer te verdienen. Je moet minstens met heel veel merken tegelijk heel veel auto’s maken wil je met deze marges het hoofd boven water houden. Kijk maar naar wat VW, Seat en Skoda doen. Peugeot, Citroën, Toyota: zelfde verhaal. En wat dacht je van die Renault die nu stiekem ook een
Smart is? Ik bedoel maar.
De Fox van Ford
Ford gooit het daarom maar eens over een andere boeg. Ze trekken een model uit een ander continent, passen hem een beetje aan en gooien er een bij de markt passende naambadge op. Herken je de procedure? Kan kloppen. Volkswagen deed zoiets al eens met de opvolger van de Lupo: de Fox. Dat model was voor ons nieuw, maar in Zuid-Amerika al lang gesneden koek. Hetzelfde geldt nu dus voor de Ka+. Een ‘compleet nieuwe Ford’ van het ‘Duitse merk Ford’. Het grote nadeel van dit soort trucs? Het model is niet compleet nieuw en ook niet net pas uitgevonden. Hij rijdt al even rond aan de andere kant van de oceaan en is daardoor naar verwachting wat achterhaald.
Zou die plus iets met de nieuwe doelgroep te maken hebben? Dit is de Ka+
Ga voor Kalassiekerstatus!
En nu? Wel: kijk even op Marktplaats. Staan zo 2.000 Fordjes Ka op je te wachten. Ik zeg: ga voor zo’n Streetka. Ze zijn er al voor zo’n 3 Ka (sorry). Wat een prijs. Misschien dat die ene collega het zich nu alsnog wel kan veroorloven? Het was immers 2006 toen-ie er dagelijks naar keek...
Oud-collega Paul: doe het! Doe het! Doe het!
De Ka is er voorlopig nog wel hoor, op ons wegennet. Er rijden er zo’n 113.000 rond in ons land. In alle kleuren van Ka-nariegeel tot Ka-poentjesrood. Aan al die Ka-karrers: geniet lekker van je Kalassieker!