Honda Civic breekt met batterij-imago
Wow. Een mooie Honda Civic, het kan dus toch. De teaser die Honda deze week de openbaarheid in slingerde geeft een goed beeld van de ontwerprichting die het Japanse merk de komende jaren wil bewandelen. En dan met name wat betreft het uiterlijk van de nieuwe Honda Civic, die naar verwachting in 2017 het asfalt op zal rollen. Gekeken naar de aantrekkelijke achterzijde van concept ‘Honda Civic Hatchback’ wordt de tiende generatie er eentje waar je in gezien wilt worden.
Een beetje van Honda, met een snufje Mercedes en een theelepel Ferrari FF. Een wereld van verschil met de hybride-ademende voorgangers. Wie op dit moment een Honda Civic koopt, valt vermoedelijk voor het lage verbruik al dan niet in combinatie met een paar grote batterijen. Het is een auto waar je als accountmanager van een energieleverancier prima mee voor de dag kunt komen. Maar spannend is anders. De laatste jaren is de Civic qua imago meer en meer in de richting van de Toyota Prius gekropen. Natuurlijk, de Civic Type R is een heerlijk bommetje op wielen, maar die dikke spoiler achterop en de prijs van ruim 45.000 euro maakt dat maar weinigen er thuis mee durven komen. Nee, de gemiddelde Civic-rijder is geen uitgesproken sportieveling.
En dat moét Honda ergens een doorn in het oog zijn. We hebben het hier namelijk wel over een merk dat al decennia lang verbonden is aan de racesport. Als leverancier van bloedsnelle tweewielers én als producent van Formule 1-motoren. Het zou me dan ook niks verbazen als de nieuwe designrichting hand in hand gaat met de terugkeer van Honda in de F1 afgelopen jaar (in samenwerking met McLaren, een kruisbestuiving die vooralsnog weinig succesvol is gebleken).
Er is meer bewijs dat Honda het over een dynamischere boeg wil gooien. De nieuwe Honda NSX bijvoorbeeld, vorig jaar geïntroduceerd als opvolger van de legendarische NSX uit de jaren 90 (een sublieme rijdersauto die zich moeiteloos kon meten met de supersportauto’s van die tijd en waarvan Ayrton Senna himself ambassadeur was). Kortom, een sportief getekende Civic zou wel eens de sleutel kunnen zijn naar het autohart van de Nederlandse consument. Die herkende zich de afgelopen jaren steeds minder in het Japanse merk; in 2015 werden slechts 1.319 Honda’s verkocht, ruim 200 auto’s minder dan het jaar ervoor.