De moderne Honda Jazz kennen we al sinds 2002, maar bijna 30 jaar daarvoor had het Japanse merk al een stadsauto met dezelfde naam in het programma. Op Marktplaats vonden we een maagdelijk exemplaar met een luttele 43.000 kilometer op de teller.
---------
Bekijk alle Honda Jazz occasions op Marktplaats.
---------
De eerste Honda Jazz, bij ons geleverd van 1983 tot 1987, was een echte stadsauto nog voor de marketingafdelingen deze term voor de kleinste automodellen hadden gemunt. Om een idee te geven: met een lengte van 338 centimeter is de oorspronkelijke Jazz 27 korter dan een moderne
Fiat Panda en nog altijd tien centimeter minder lang dan een
Peugeot 108.
Viercilinder
Waar dat soort auto's tegenwoordig gebruik maakt van driecilindermotoren (de 108) of zelfs 'lopen op twee pitten' (de Panda), heeft deze Jazz nog een 'ouderwetse' viercilindermotor. Echter wel met een motorinhoud van 1,2 liter die in combinatie met het lage gewicht zuinig rijden mogelijk maakt. De 56 pk sterke achtklepper brengt het gemiddeld tot 6l/100 km.
Automaat
De driedeurs hatchback oogt guitig met zijn ronde koplampen en korte, bijna recht aflopende achterkant. Het is een automaat waarmee de kans groot is dat de oorspronkelijke eigenaar een senior was, wat de extreem lage kilometerstand zou verklaren. De trekhaak detoneert wat ons betreft nogal, want wat zou je met deze automobiele lilliputter in hemelsnaam willen (laat staan kunnen) trekken? Een aanhanger weegt al snel evenveel, zo niet meer als je er ook daadwerkelijk in vervoert.
Lage wegenbelasting
Omdat deze Honda Jazz van voor 1988 is, valt hij in de zogenaamde overgangsregeling voor klassiekers. Tot zo'n auto de nobele leeftijd van 40 jaar bereikt, kun je dan bij de belastingdienst een aanvraag indienen waardoor je maximaal slechts 120 euro wegenbelasting hoeft af te dragen. Voorwaarde is echter wel dat de eigenaar in de maanden december, januari en februari niet met de auto rijdt. De staat eist zelfs dat hij van de weg wordt gehaald, dus je moet een garage hebben. Maar hoewel het voor zijn houdbaarheid uiteraard aan te bevelen is, hoeft de toekomstige eigenaar van deze vrolijk ogende Japanner zich geen zorgen te maken over het zoeken van stalling. Want met een gewicht van nog geen 700 kilogram (688 kilogram om precies te zijn) valt de Honda Jazz in een extreem goedkope belastingcategorie. Als inwoner van de provincie Utrecht bijvoorbeeld, kost rijden met deze Jazz je slechts 172 euro belasting per jaar. Als daar geen muziek in zit, weten wij het ook niet meer.