Aankooptips occasions: Hyundai Getz (2002-2009)

De in 2002 geïntroduceerde Hyundai Getz is een compact model dat zeven jaar later door de Hyundai i10 werd afgelost. De Getz is technisch identiek aan zustermodel Kia Picanto. Concurrenten van de Hyundai Getz zijn de Volkswagen Polo, Opel Corsa, Ford Fiesta en Renault Clio. Evenals bovengenoemde modellen konden kopers de Hyundai Getz bestellen als drie- of als vijfdeurs hatchback. In 2006 voegde het Koreaaanse merk aan de mix bovendien nog de Hyundai Getz Cross toe. Deze speelde in op de trend van een stoer uiterlijk met een grotere bodemvrijheid (hij stond hoger op zijn wielen), kunststof wielkastverbredingen en kunststof beplating op de voor- en achterbumper die voor een ruige look zorgden. Tegenhangers van de Getz Cross zijn de Volkswagen CrossPolo en de Citroën C3 X-TR. De Hyundai Getz Cross was alleen leverbaar in geel, rood of blauw. En in tegenstelling tot wat het SUV-achtige uiterlijk doet vermoeden was de Getz alleen leverbaar met voorwielaandrijving.

Rijcomfort

Hyundai heeft bij de ontwikkeling van de Getz het rijcomfort benadrukt, maar de wat ongepolijste viercilinder benzinemotoren zijn vrij luidruchtig. Dat geldt al helemaal voor de driecilinder diesels, die met de facelift van 2005 dan ook zijn vervangen door soepeler lopende vierpitters. Het vermogen van de diesels (die bij ons maar mondjesmaat zijn verkocht) loopt uiteen van 82 tot 110 pk, bij de benzinemotoren is dit tussen de 62 en 106 pk. Het gemiddeld verbruik van de benzinemotoren bedraagt ongeveer 8 l/100 km, de diesels hebben twee liter minder nodig.

Veel zitruimte

Inzittenden hebben in de Hyundai Getz relatief veel ruimte tot hun beschikking. Die zitruimte gaat echter ten koste van de bagage-inhoud van slechts 235 liter (868 liter met neergeklapte achterbank), dus het is zaak van tevoren te bedenken wat je belangrijker vindt. De afwerking van de Getz is boven verwachting voor een compacte Koreaan uit die tijd.

Geen ESP

De veiligheidsuitrusting van de Getz moest het stellen zonder het anti-slip-systeem ESP. Dat was zelfs optioneel niet leverbaar. Slechts (het vanaf 2004 verplichte) ABS en twee airbags voorin waren aanwezig. Zij-airbags waren op de basisuitvoering, de Hyundai Getz Activeversion, optioneel. Vier van de vijf sterren bij de botsproeven van EuroNCAP is voor die tijd en in deze klasse echter helemaal niet slecht.

Betrouwbaar

De wegenwacht heeft goede (lees weinig) ervaring(en) met de Hyundai Getz. Als hij al eens stilvalt is dat te wijten aan motorelektronica of vochtige bougies. Daarnaast komen vochtige en daardoor uitgevallen ABS-sensoren wel eens voor. De bouwjaren 2003 tot 2008 hebben bovengemiddeld last van kapotte wiellagers. Tenslotte hebben de benzineversies ook een opvallend hoog aantal defecte koppelingen. Ondanks deze lijst is de totaalindruk van de Hyundai Getz echter goed, waarbij opvallend is dat oudere bouwjaren het in de betrouwbaarheidstatistieken beter doen dan jongere exemplaren. Ook uit de apk-keuringen komt een positief beeld naar voren. Slechts olielekkage van de motor en roestige remleidingen trekken hier de aandacht. Ook valt op dat de Getz na een jaar of zeven begint te roesten, dus loop de onderkant, de wielkastranden en de dorpels voor aanschaf goed na.

Tweedehands Hyundai Getz

Wie op zoek is naar een tweedehands Hyundai Getz zit bij Marktplaats goed. Hier staan momenteel meer dan 300 Hyundai Getz occasions te koop, zowel de drie als vijfdeurs hatchback, als een handbak of een automaat. wk 01 Hyundai Getz achter