Zondag 19 oktober j.l. was het weer tijd voor de jaarlijkse Oude Voertuigendag in Boekelo (een dorp in de gemeente Enschede). De hele dag waren hier de meest prachtige en zeldzame auto's – en brommers, motoren en tractoren – te bewonderen.
Twinkeling
Het was een drukte van belang. Jong en oud kuierde rustig maar met een duidelijke twinkeling in de ogen langs de vele
oldtimers. Overal werden fototoestellen en smartphones tevoorschijn gehaald om de klassieke wagens op de gevoelige plaat vast te kunnen leggen. Dit alles onder het genot van een hapje en een drankje, en live muziek die door strategisch opgestelde luidsprekers schalde. De allerkleinsten konden zich vermaken in de auto's op de kermisdraaimolen. Kortom, de Oude Voertuigendag was een must voor autoliefhebbers en een feest voor alle anderen.
Lachen met de Volkspolizei
Dit is pas een oldtimer: een Fiat uit 1910!
Als je – net als ik – in de loop van de dag aankwam, stonden de meeste auto's al netjes op de stoep of in het gras geparkeerd. Er waren vele verschillende soorten auto's te zien, waaronder enkele
Chevrolets Corvette Stingray, een paar oude
Dafjes, en een protserige Cadillac Eldorado uit 1959, met die karakteristieke, op raketten lijkende staartvinnen. Er stond zelfs een replica van een Fiat 509 uit 1910 opgesteld, met een essenhouten opbouw en (artillerie)wielen van gietijzer.
De Volkspolizei vormde even geen bedreiging.
Soms werd je als bezoeker ineens verrast door ronkende en bescheiden toeterende oldtimers – Rolls Royces, een VW T2-busje, en zelfs een Trabant van de Volkspolizei – die zich een weg door de mensenmassa probeerden te banen. Het was als een parade van olympische sporters of filmsterren op de rode loper, uitgebreid bekeken en toegejuicht door de menigte bewonderaars. Wanneer de file tussentijds tot stilstand kwam, durfde een enkeling het aan om naar een bestuurder toe te lopen en zijn complimenten te geven of wat vragen te stellen over de auto.
Struikelen over bijzondere auto's
Als autofanaat kijk je je ogen uit op de Oude Voertuigendag. Zo viel er dit jaar een mooi gerestaureerde Austin 7 uit 1937 te bewonderen; zo'n auto die je aan de voorkant met de hand moet aanslingeren.
Daarnaast stond een charmante Fiat 500 geparkeerd met een picknickmandje achterop. Deze 500 had een dakconstructie van vóór 1960, met een canvasdak dat helemaal tot achteraan geopend kan worden (en niet slechts tot halverwege zoals bij de latere uitvoeringen), waarmee het een echte cabrio wordt.
Op het moment dat je dacht dat je alle auto's wel had gezien en er alleen nog maar snacks, modelauto's en nummerplaten te koop werden aangeboden, struikelde je zowaar over een BMW Isetta; een guitige, bolvormige driewieler(-achtige) uit 1955. Deze auto heeft slechts één deur, die zich aan de voorzijde bevindt en het stuur en dashboard naar buiten laat draaien bij het openen. Standaard had de Isetta, zoals hier in Boekelo, vier wielen - met de twee achterwielen vlak naast elkaar - maar er is ook een driewielerversie verschenen, die je met een motorrijbewijs mocht rijden.
Met dit handjevol auto's hield het natuurlijk niet op. Er was enorm veel te zien: vele
Mini's waren in Boekelo verzameld; het Britse merk MG was goed vertegenwoordigd; er stonden verschillende Triumphs; een Mercedes 230 SL, een Ford Mustang, een Dodge Charger; Jaguars, Audi's... Ik zou zeggen, ga volgend jaar zelf eens kijken als je in de buurt bent; en neem je kinderen mee.