InterClassics in Maastricht behoort tot de high end autobeurzen. Er zijn dan ook talloze auto's waarbij bezoekers kunnen wegdromen over zichzelf achter het stuur. Hierbij een greep uit een aantal toppers die wij zagen en die hun gewicht in goud waard zijn. Nog tot en met zondag 14 januari te zien.
---------
Bekijk alle klassiekers en oldtimers op Marktplaats.
---------
Alfa 8C 2300 (1932) – 'de eerste Ferrari'
Deze Alfa Romeo 8C 2300 (zie ook openingsfoto) is een wel heel bijzondere klassieker. De 8C (voor
otto cilindri) is een modellijn die
Alfa Romeo tussen 1931 en 1939 heeft gebouwd. Het Milanese merk ontwikkelde het chassis en de aandrijflijn (met een achtcilinder lijnmotor als hart), terwijl beroemde carrosseriebouwers als Zagato, Pininfarina en Vanden Plas voor het uiterlijk tekenden. Allereerst was de 8C een raceauto waarmee Alfa begin jaren 30 talrijke successen boekte, zoals winst in Le Mans van 1931 tot en met 1934. Het sportieve chassis vormde de basis voor sierlijk vormgegeven coupés en cabriolets. Dit is een van de raceauto's, een exemplaar dat als tweede finishte in de 24 uur van Spa in 1932. Voor de race vroeg een van de financiers van raceteam La Scuderia aan Enzo Ferrari, die het team leidde, of het symbool dat op het gevechtsvliegtuig van zijn tijdens WOI omgekomen zoon prijkte, op de raceauto kon worden aangebracht. Dit was het gele wapen met daarop het steigerende paard dat we kennen van
Ferrari. Deze Alfa Romeo 8C staat om die reden ook wel bekend als
first of breed, de allereerste Ferrari. Afhankelijk van de staat en de racehistorie brengt een Alfa 8C op veilingen wel zes miljoen euro op. Hoeveel meer de waarde van dit unieke exemplaar door de achtergrond met het Ferrari-logo is, is moeilijk in te schatten.
Fiat 8V Ghia Supersonic (1953)
De naam van deze stralend witte
Fiat is een hele mond vol, maar ieder deel verklaart dan ook iets over deze super zeldzame auto. Zo staat 8V voor het Italiaanse
otto vu, wat wijst op de 2,0 liter V8 die onder de motorkap schuil gaat. Fiat bouwde slechts 34 exemplaren met een eigen ontwerp, terwijl verschillende carrosseriebouwers zelf een interpretatie gaven aan de resterende 80 exemplaren. Deze is van Ghia. Het 'supersonic' staat voor de designtaal die verwijst naar de zogenaamde
jet age. Deze periode in de luchtvaart startte rond de jaren 40 en dankt zijn naam aan de komst van straalmotoren. Dankzij betere prestaties konden de vliegtuigen hoger en sneller, waardoor ze een gestroomlijnder ontwerp nodig hadden. Schattingen lopen uiteen, maar diverse bronnen melden dat er acht tot vijftien van deze Supersonics zijn gebouwd. De afgelopen jaren zijn er enkelen geveild met waarden rond de 1,5 miljoen euro.
Lamborghini 400 GT (1967)
Deze 400 GT (na de 350 GT het tweede model dat
Lamborghini bouwde) is weliswaar wat minder kostbaar dan de voorgaande Alfa Romeo en Fiat, maar heeft een onbetaalbare historie. De auto is in december 1967 door de Nederlandse eigenaar samen met zijn zoon opgehaald bij de fabriek in Italië. Daar heeft het tweetal kennis gemaakt met Ferruccio himself. Tot op de dag van vandaag en 68.000 kilometer verder is de 400 GT nog steeds in bezit van de inmiddels 99-jarige Nederlandse eigenaar, vandaar de blauwe platen die zo heerlijk matchen met deze in Azzurro Mettallizzato Lambo. Het rechter voorscherm en de motorkap zijn overgespoten vanwege steenslag, voor de rest is de auto nog in compleet originele staat. Zo ziet het zwarte leer er na vijftig jaar en één maand nog steeds uitstekend uit, met uiteraard patina, maar nog helemaal heel en soepel. Bedenk bij deze niet te dupliceren historie vervolgens nog eens dat Lamborghini van de 400 GT slechts 273 exemplaren heeft gebouwd en je hebt het recept voor een auto die nog wel eens boven zijn geschatte veilingopbrengst van 450- tot 500.000 euro uit zou kunnen komen. Dat wordt spannend in Parijs, als de 400 GT woensdag 7 februari tijdens Retromobile onder de hamer komt. Hopelijk krijgt hij opnieuw een Nederlandse eigenaar, zodat de oorspronkelijke kentekenplaat op de auto blijft prijken.